Jump to content
Saturday 31 July 2021

JPS64

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About JPS64

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. JPS64

    Alfa 24 PS

    Time Left: 9 months and 25 days

    • Säljes
    • Used

    Motorbåt från 70-talet med däck och skrov i aluminium. Designad av Pelle Petterson och byggd i Kristiansand i Norge. Mycket lättdriven båt som endast väger 1600 kg trots sina 24 fots längd. Motorn, Mercruiser 4,3 från 2001 har tyvärr fått i sig vatten (Tror ej det är avgaslimporna) och trots att den gick runt i höstas och att jag såklart tömt cylindrarna på vatten och fyllt dem med olja har den nu fastnat. För övrigt är allt på motorn i prima skick som generator, startmotor och ny bränslepump. Drevet är däremot prima; Alpha One Generation 2 och har bytt växelwire, bälgar etc och är försett med stålpropeller som ger båten en otroligt bra prestanda och bränsleekonomi. För övrigt är båten utrustad med: Gasolkök (med sprillans gasoltub) Kylskåp Isotherm Vattentoalett i helt separat utrymme (helt ny och aldrig använd) Fotogenvärmare Stereo VHF-radio Badbrygga Badstege Förtöjningsutrustning Ankare Jag tror båten oerhört lämplig att konvertera till eldrift då den lätt skulle kunna bära tunga batterier och har enorma utrymmen i sitt outslitliga och lätta aluminiumskrov. Båten står nu på land och bockar, täckställning och pressening följer självklart med.

    400.00 SEK

    Värmdö - SE

  2. Trots olja i massor har nu motorn fastnat. Till salu på för någon som vill ha ett bra ämne... https://www.blocket.se/annons/stockholm/alfa_24_ps/95512323 M v h Jakob
  3. Tack för svar. Ja det är nog vatten som läckt in i cylindrarna. Det är ju omöjligt att komprimeras och resulterar i tvärstopp. Backventiler eller sönderrostad avgaslimpa kanske!? Men hur minimerar jag skadan i s f? Skall i morgon åka ut och skruva ur stiften och se om det kommer vatten. Starta och hoppas att den inte glödtänder och drar in nytt vatten. Kan inte ta upp ännu pga arbete på tomten, men om jag startar. Och efter det tar bort stiften/drar runt/sprejar in ngn olja borde det kanske inte rosta fast?...
  4. Hej alla, har fått ett generalknas på min motor; Det är en Mercruiser 4,3 fr 2001 med förgasare. idag varmkörde jag den för att kunna byta olja (den ligger i sjön). När jag slog av tändningen fortsatte den att gå(!) ett tag för att till slut stanna. Den har gjort det förut men det var lite längre denna gång. Inte bara några varv. utan den rullade och hostade på tomgång i ett flertal sekunder. När jag försökte starta igen tände den till och sen blev det tvärstopp (något metalliskt stopp) Jag försökte igen och startmotorn nötte runt ngt slag, sen stopp igen alltså fysiskt stopp som om den inte gick runt. Kan kamkedja rappat ellr är det något annat generalknas? Kanske ett vanligt fel? Tacksam för alla tips, egna erfarenhet och spekulationer. mvh jakob
  5. Tack, tror att jag sätter dit en ny mugg som kan kompletteras m tank så småningom.
  6. Iphonedyslexi: "gurglar" skall vara "hur gör"
  7. Verkar vara knepigt. Nog måste det finnas pluggar i plastmaterial man kan lita på? Gurglar man annars med aluminium?
  8. Hej, Har slitit ut toaletten ur min Alfa 24 och tänkte nu plugga igen genomgöringarna. Fick rådet att köpa mässing/brons-rör med invändig gänga och plugg. Därefter trycka i Sikaflex utifrån. Skulle helst skruva dit något tätt, tåligt som inte får skrivet att korrodera! Någon som gjort liknande måntro? Med vänlig hälsning, Jakob
  9. JPS64

    Offeranoder igen!

    Tack för alla svar, speciellt tack till lonelybird för länkarna! /Jakob
  10. Tack för allt engagemang. Någon stävögla blir det inte med tanke på konstruktionen. Får försöka att hitta en stadig float-on-trailer och en bra ramp. Klubbens ramp i strömma kanals mynning är nog alldeles för brant.., Bil och körkort för att göra jobbet finns. Tack!
  11. Hej, Tror inte konstruktionen tillåter dragkraft i stäven pga konstruktionen. Antar att det bästa är en float-on trailer och en flack ramp...
  12. Hej, Postade detta i mek/teknik men inser att det kanske skall ligga här; Jag har precis blivit med en fin Alfa 24 och leter just nu efter en vagn. Upptäcker då att det inte finns någon stävögla monterad på båten. Googlar lite och ser ingen Alfa 24 som har stävögla. Detta beror sannolikt på konstruktionen/hopsättningen av skrovhalvorna. Slutligen min fråga; hur får jag upp båten på trailer via en ramp. Spännband runt skrovet? Med vänlig hälsning, Jakob
  13. Jag har precis blivit med en fin Alfa 24 och leter just nu efter en vagn. Upptäcker då att det inte finns någon stävögla monterad på båten. Googlar lite och ser ingen Alfa 24 som har stävögla. Detta beror sannolikt på konstruktionen/hopsättningen av skrovhalvorna. Slutligen min fråga; hur får jag upp båten på trailer via en ramp. Spännband runt skrovet? Med vänlig hälsning, Jakob
  14. JPS64

    Offeranoder igen!

    Det kanske inte är ett problem alls. Jag förstår bara inte hur man tänker. På min gamla plastbåt hade jag anoder för att skydda drevet. Här skyddas också drevet som är av en oädlare metall än propellern som är av stål. Borde det inte vara anoder även på skrovet? Eller räcker det med de på drevet?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy