Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

JPS64

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JPS64

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Trots olja i massor har nu motorn fastnat. Till salu på för någon som vill ha ett bra ämne... https://www.blocket.se/annons/stockholm/alfa_24_ps/95512323 M v h Jakob
  2. Tack för svar. Ja det är nog vatten som läckt in i cylindrarna. Det är ju omöjligt att komprimeras och resulterar i tvärstopp. Backventiler eller sönderrostad avgaslimpa kanske!? Men hur minimerar jag skadan i s f? Skall i morgon åka ut och skruva ur stiften och se om det kommer vatten. Starta och hoppas att den inte glödtänder och drar in nytt vatten. Kan inte ta upp ännu pga arbete på tomten, men om jag startar. Och efter det tar bort stiften/drar runt/sprejar in ngn olja borde det kanske inte rosta fast?...
  3. Hej alla, har fått ett generalknas på min motor; Det är en Mercruiser 4,3 fr 2001 med förgasare. idag varmkörde jag den för att kunna byta olja (den ligger i sjön). När jag slog av tändningen fortsatte den att gå(!) ett tag för att till slut stanna. Den har gjort det förut men det var lite längre denna gång. Inte bara några varv. utan den rullade och hostade på tomgång i ett flertal sekunder. När jag försökte starta igen tände den till och sen blev det tvärstopp (något metalliskt stopp) Jag försökte igen och startmotorn nötte runt ngt slag, sen stopp igen alltså fysiskt stopp som om den inte gick runt. Kan kamkedja rappat ellr är det något annat generalknas? Kanske ett vanligt fel? Tacksam för alla tips, egna erfarenhet och spekulationer. mvh jakob
  4. Tack, tror att jag sätter dit en ny mugg som kan kompletteras m tank så småningom.
  5. Iphonedyslexi: "gurglar" skall vara "hur gör"
  6. Verkar vara knepigt. Nog måste det finnas pluggar i plastmaterial man kan lita på? Gurglar man annars med aluminium?
  7. Hej, Har slitit ut toaletten ur min Alfa 24 och tänkte nu plugga igen genomgöringarna. Fick rådet att köpa mässing/brons-rör med invändig gänga och plugg. Därefter trycka i Sikaflex utifrån. Skulle helst skruva dit något tätt, tåligt som inte får skrivet att korrodera! Någon som gjort liknande måntro? Med vänlig hälsning, Jakob
  8. Tack för alla svar, speciellt tack till lonelybird för länkarna! /Jakob
  9. Tack för allt engagemang. Någon stävögla blir det inte med tanke på konstruktionen. Får försöka att hitta en stadig float-on-trailer och en bra ramp. Klubbens ramp i strömma kanals mynning är nog alldeles för brant.., Bil och körkort för att göra jobbet finns. Tack!
  10. Hej, Tror inte konstruktionen tillåter dragkraft i stäven pga konstruktionen. Antar att det bästa är en float-on trailer och en flack ramp...
  11. Hej, Postade detta i mek/teknik men inser att det kanske skall ligga här; Jag har precis blivit med en fin Alfa 24 och leter just nu efter en vagn. Upptäcker då att det inte finns någon stävögla monterad på båten. Googlar lite och ser ingen Alfa 24 som har stävögla. Detta beror sannolikt på konstruktionen/hopsättningen av skrovhalvorna. Slutligen min fråga; hur får jag upp båten på trailer via en ramp. Spännband runt skrovet? Med vänlig hälsning, Jakob
  12. Jag har precis blivit med en fin Alfa 24 och leter just nu efter en vagn. Upptäcker då att det inte finns någon stävögla monterad på båten. Googlar lite och ser ingen Alfa 24 som har stävögla. Detta beror sannolikt på konstruktionen/hopsättningen av skrovhalvorna. Slutligen min fråga; hur får jag upp båten på trailer via en ramp. Spännband runt skrovet? Med vänlig hälsning, Jakob
  13. Det kanske inte är ett problem alls. Jag förstår bara inte hur man tänker. På min gamla plastbåt hade jag anoder för att skydda drevet. Här skyddas också drevet som är av en oädlare metall än propellern som är av stål. Borde det inte vara anoder även på skrovet? Eller räcker det med de på drevet?
  14. Hej, Blir inte klok på detta med anoder, galvaniska strömmar etc. Jag har precis köpt en Alfa 24 som är en snygg, lättskött(?!) gammal 70-talare. Båten har en fin drivlina från 2000-talet som tidigare ägaren skyddat väl med offeranoder på drevet varje år... Däremot inga på skrovet vad jag vet... Anoderna på drevet äts upp på en säsong så lite liv i strömmarna borde det vara, Med vänlig hälsning, Jakob
×
×
  • Skapa nytt...