Gå till innehåll
söndag 26 maj 2024
Micke9000

Ang Lewmar Profish 1000 fel

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har vi en vän som har problemet som visas i videon nedan.

Är det någon här som stött på detta problem med att spelet inte låser efter fritt fall.

 

Hur har ni då löst det?

 

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har haft samma fel, fick bytt spelet, man har 5års garanti. Lyckades få problem igen. Då slipade jag ner den delen som ser ut som en hästsko ungefär 3 mm efter det åkte hjulet in tillräckligt för att nypa åt på hjulet.

 

Han borde få ett version 3 spel om han har garanti och då är detta problemet borta.

 

men annars fungerar det att slipa ner lite så att hjulet kommer längre in och nyper till. 

post-58885-0-26037900-1465582915_thumb.jpg

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

 

Slipade du ner 3mm på tjockleken av denna bit?.

 

Spelet är inne på det tredje året.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

 

Slipade du ner 3mm på tjockleken av denna bit?.

 

Spelet är inne på det tredje året.

 

Mvh

Micke

Hm nu blev jag lite osäker,  2 år sedan jag gjorde det, jag skall dubbelkolla, men det va så att hjulet kom längre in

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Hmm.

 

Slipade du ner 3mm på tjockleken av denna bit?.

 

Spelet är inne på det tredje året.

 

Mvh

Micke

Hm nu blev jag lite osäker,  2 år sedan jag gjorde det, jag skall dubbelkolla, men det va så att hjulet kom längre in

 

Det kan ha varit  del 37 på bilden, minns inte riktigt. Kanske inte jättebra svar, men om man har spelet framför sig så är det lättare att se. Piggen på hjulet som snurrar skall stanna lite till på klacken som sitter på del 37 så den behöver komma in. Om det va "hästskon som jag slipade tunnare eller jag jag slipade på den andra delen 37 minns jag tyvärr inte, men det funkade iaf klockrent efter det. Så hoppas att det är till lite hjälp :)

 

 

 

Mvh

Christopher

post-58885-0-06890600-1465584707_thumb.png

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vart serienumret står på dessa spel?

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag återupplivar denna fråden nu.

Skulle lägga till i naturhamn för några timmar sedan, släpper ankaret och går in mot land, blir inte bra, vinden in från fel håll, så jag skall ta in ankaelinan och ankaret igen, ja, det blir samma som videoklippet ovan... Det verkar som om den där köacken, 37, i sprängskissen ovan sitter för långt ut, eftersom piggen på hjulet inte hindras tillräckligt många varv, och då kniper ju inte de båda linhjulen. Eftersom det funkade utan anmärkning tidigare i veckan så misstänker jag att linhjulet flyttat sig på axeln...?

Vad tror ni andra, hur gick det för Micke9000??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prqtade med Comstedt AB idag, generalagenten. Dom var väldigt tillmötesgående. Skulle kolla om det finns garanti kvar. Annars kan de tänka sig en deal om jag vill köpa nytt. Felet beror troligtvis på en överbelastning där det varit för hård belastning på linan, men det tycker jag ju att spelet skall tåla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en svensk seriefigur som heter "Socker Conny" (Googla på det!) han hävdade att man med ett jusste järnrör kunde förändra världen.

Jag hävdar att man med en jusste platsklubba ombord kan förändra ett strulande ankarspel.

 

Så här är det:

Profish är inte avsett att dra båten bakåt, det är inte avsett att hålla emot om vinden kommer akterifån, utan då skall man förtöja ankarlinan ombord i en pollare eller knap... Vem gör det?

Om man inte gör så, utan dessutom som jag gjorde vinchade upp, med vinden i ryggen, och upptäckte att ankaret satt fast, men då slog jag några varv med linan runt en knap och backade loss ankaret, sedan manuell uppdragning då spelet bara slirade....

 

Kontakt med Comstedt, troligtvis ingen garanti, men fick tipset att ta loss "hjulen" tvätta rent axeln och smörja in den igen, troligtvis hade gängorna skadats...

Visst så gjorde jag, och dessutom med nytt Volvo-Penta propelleraxelfett på axeln fick det yttre hjulet agera "gängsnitt" det skruvades fram och tillbaka x flera, sedan ny rengöring av axeln med thinner, såg inga metallspån, lät en liten elektronikskruvmejsel löpa i gängorna under tiden jag körde ankarspelet, syntes inget konstigt, fettade in gängorna på nytt, och på med alla "hjulen". Ser att det wobblar några millimeter, slår till med plastsläggan ordentligt två gånger där jag anser att det skevar utåt, provkör, och nu wobblar det bara hälften så mycket, och allt funkar som det skall, lina matas ut med fritt fall, och matas in när den skal göra det! Så låser jag fast yttre insexskruven med Locktite cyanolim, hade ingen gänglåsning ombord.

 

Bara det att det är så dålig ankarbotten, här, på Hållö.... Tur att det går att förtöja i avhåll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ber om ursäkt för det sena svaret, missat denna tråd helt.

 

Fick ett nytt ankarspel. Nu lirar allt som det ska.

 

Liten notis.

 

Demonterade det gamla spelet och man kan göra en liten lätt justering på klack 37.

När man har denna del i handen ser man, på baksidan där denna del möter "klykan" som omfamnar linhjulet två

stöd som går ner i hålen. Slipar man av dem lite så kommer Klack 37 aningen närmare.

 

Mvh

Micke

Redigerad av Micke9000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aktiebolaget Jan Comstedr var mycket tillmötesgående, och godkände en reklammation, så nu ligger det ett nytt ankarspel henna, jag byter då båten står på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag bytte ut mitt spel då motorn hade gett upp, jag fick ett nytt på garatin. Efter 1 år så fick jag problemet igen att den inte nyper åt tillräckligt för att låsa hjulet och drar upp linan. Jag tog kort på min lösning. Jag slipade jag ner några mm på del 37  så att hjulet skruvas in några mm extra.

 

 

 

 

denna.jpg

Redigerad av christopheri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till klubben!

Jag är nu inne på mitt fjärde spel... kolla mina tidigare inlägg i denna tråd.

Ja man kan ju få ett spel för mindre.

I min mening är dessa ankarspel felkonstruerade och Jan Comstedt AB säger inte emot.

 

Med den modifieringen du gjort finns risken att kablaren skruvas för hårt inåt och fastnar, och att motorns sedan inte orkar skruva ut till fritt fall positionen.

Gängorna i "hjulet" är av mässing eller brons, gängorna på axeln är av stål... gissa vilka som ger sig först?

 

Jag bytte till ett HX 1 med fritt fall, inte heller det var så bra som jag först trodde, men ändå mycket bättre än Pro Fish, där skruvade linhjulen ut sig så pass mycket att styrpinnen till kavlarernas mellandistans gick ut ur sitt hål. När jag sedan tog in på ankarlinan hamnade styrpinnen fel, linhjulet kom snett och det yttre hjulet skar i gängorna. Genast levererade Comstedt ett nytt HX som jag modifierade med en M4 stoppskruv, så att linhjulen inte kommer för långt ut på axeln. Och det fungerade väldigt bra när båten stod på land och när ankarlinan var torr...

Ja egentligen mitt eget fel, då denna stoppskruv var för lång på insidan så buktade den blöta linan upp sig och fastnade i stoppskruvens bakdel, så den måste kapas en liten bit, men annars tror jag det funkar. Här höll jag på att skada ett ringfinger ordentligt som jag klämde fast, alltså urdumt att stoppa in näven i behållaren under ankarspelet när det jobbar, gör inte det! Jag klarade mig med smärta och en blå nagel.

 

Med denna modifiering hindras de dubbla linhjulen och därmed också styrpinnen, att hamna för långt ut på axeln, och man kan backa, alltså hålla nedåtknappen intryckt mer än de 2-3 sekunder det tar att komma till fritt fall.

 

Stor ära i alla fall till Christian hos Jan Comstedt AB som verkligen ställt upp till 100%!

 

 

Nästan i  bildens centrum kan du se en sexkantskruv, som hindrar mellandelen och det dubbla linhjulet att komma för långt ut på axeln, jag satte dock in en alldeles för lång skruv där, så den sitter i vägen på baksidan, skall kapas, och låses med gänglåsning. hade ingen 8mm hylsnyckel ombord så det får bli ett senare jobb. Återkommer med rapport.

000000IMG_20190418_163814_resized_20190502_084158298.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...