Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
EndZone

Batteri samt allmänna frågor kring elmotor

Rekommendera Poster

Jag har just införskaffat en HR430S som är tänkt att fungera som fiskebåt i Vänerskärgården i sommar. Jag kommer inte att åka särskilt långt, kanske 3-4 Nm enkel resa (6-8 t or således).  Planerar att införskaffa mig en elmotor och hoppas att en Minn Kota Endura C2 45 lbs kan räcka till detta ändamål. 

Men så till detta med batterier. Är det dessa jag ska titta på om jag handlar på Biltema? Är det batterier som tål den här typen av användning?  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Underhallsfritt-batteri-802201/

Vidare funderar jag rent allmänt kring motorn ovan, men det kanske är fel avdelning i forumet. Det jag funderar på är om en 45 lbs är ok för en HR430S med två personer eller om det inte kommer att funka särskilt bra?  Om jag skulle ta med hela familjen, dvs två vuxna och två barn på en liten solig sommardag, 3-4 Nm enkel resa, skulle det ta evigheter att komma fram, tro?

Tips och tankar emottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör fundera på om kraften räcker om det blåser upp då du är ute och fiskar. kan du komma hem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är ju sådant man funderar på förstås. Nu blåser det inte upp så rejält just där jag tänkt fiska eftersom det är relativt skyddade platser, men tanken på ett sådant scenario finns ju där i bakhuvudet. Båten går ju att ro och då får man ju motion om det verkligen kniper, men då kanske man inte heller kommer hem, vad vet jag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är alltid svårt att veta om en elsnurra orkar. Köp snurran där du kan få låna en att testa med eller om du hittar någon som har en snurra att prova med.

Batterierna funkar bra, det du kan fundera på är AGM eftersom man kan ta ut mer ur dem. På våta batterier brukar man säga att man ska ta ut max 50% av kapaciteten, AGM säger man 60-80%. Jag tycker 60% räcker normalt. Men skulle det krävas har man möjlighet att ta ut mer någon enstaka gång utan att riskera batteriernas liv.

Det riktigt viktiga för alla batterier är att har man tagit ut mycket så ska man ladda dem snarast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svar! Ja jag förstår att det är svårt att veta. Hade varit kul att höra från någon annan på forumet som har just en HR430 med elmotor till. Känner ingen som har en elmotor dessvärre, så i mitt fall kan det bli tal om att köpa grisen i säcken. Kan bli en dyrköpt gris.

Redigerad av EndZone

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se bara till att du har bytesrätt, på postorder har man alltid det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjo, fast bytesrätten gäller väl knappast om man använt produkten ifråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjo, fast bytesrätten gäller väl knappast om man använt produkten ifråga.

Använt och använt, prova får man ju så länge man inte skadar produkten. Men prata  med säljaren, de brukar inte vara omöjliga.

Vi köpte en elgrill som vi inte tyckte var bra. Vi kontaktade säljaren som sa att det vara bara att lämna tillbaks trots att vi hade använt den ett par gånger. Det var en "gigantiskt" bra elaffär tyckte vi och numer handlar vi helst där. 

Bra företag har bra reklamationspolicy!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...