Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Tommy

HJÄLP! B30 kylningsproblem!

Rekommendera Poster

Gäst Tommy

Hej har ett stort problem med en okelbo dc 21 med en B30 som går för varmt. problemet är att när man går i plan så överhättas motorn. men de är inga problem när man går ca 5-7 knop. jag bytte kyllimpa föraåret sen gick den bra ett litet tag sen gick packningen sönder vid oljekylaren så jag byte den å sen efter de så har jag byt slang från drevet till båten plus slangfästet i drevet. kylfälnser ser bra ut. samt att jag har byt tremostat. snälla hjälp mig nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God morgon! Du har inte skrivit hur länge motorn varit installerad och ifall denna sjövattenkyld eller har en värmeväxlare. Ifall motorn är sjövattenkyld. Har du troligen en massa skit i motorns kylvattensystem. Den enklaste/billigaste lösningen är att ta ur termostaten, köra och vara glad en sommar. Sedan får man göra något åt motorn till vintern./Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla oljekylaren, den har en massa kylkanaler i sig och dom vill gärna beka igen. Ta loss den och spola ur kanalerna samt rensa dem med en svetstråd eller liknande. Kolla även så att cirkulations pumpen går fel fritt. Sjövatten pumpen tar jag för givet att du kollat impellern i. Termostaten du bytte är rätt modell också, en marin med 55grader hoppas jag... Lycka till Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...