Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
crypto

yamaha 55 problem

Rekommendera Poster

Har en yamaha 55 årsmodellen är svår att gissa men tippar 80 tal. Problemet är att jag inte får igång den alls. har provat ta av förgasarna rengjort dem osv, har gnista på båda cyl. Men inget händer, det sitter en cdi enhet på motorn o undrar om det kan ha något med detta att göra men då ger det väl ingen gnista alls? Har prövat med startgas men det enda resultat jag har kunnat uppnå är att den smällt till en enda gång och inget mer den hugger när jag kör på med startgas men inget händer när jag kör utan. Vad kan problemet vara! Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst crypto

stiften blir inte blöta, så det är en tanke att den inte får bensin tillförsel,men hur löser man detta på bästa sätt? har ju rensat förgasarna. Dödarn var sitter den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst crypto

men en fråga till om jag för gnista på stiften kan ju inte dödarn ligga till ju

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Soppa, tändning, kompression. Luft finns det gott om fortfarande tack och väl.. Om du har koll på tändningen. Att stiften är hela och rena och gnista. Så är soppa nästa steg. Du har rengort förgasaren sa du? När du pumpar med tomma flottörhus så fyller den på soppa. (Hörs som ett skvalande). eller märks om du öppnar huset med bottenskruven efter du pumpat tills trögt. Om du har soppa i förgasaren så ska motorn gå minst 20 sek. Då är nästa fråga kompression. Det billigaste är en mätare på biltema för 150 spänn. Skruva dit och kör runt startmotorn 5 sek. Läs av. Över 8 duger för att starta. Lika på bägge cylindrar är toppen. Om det är ok. Börjar det bli knepigt. tämder den inte ens med choke och fullgas? Skit i startgas. Det lär dig ingenting. Bakom förgasare har du bladventiler. Är dom kvar? hela? Sen är det tändinställning, men det verkar otroligt att den skulle vara så illa att den inte ens rycker till. Är det soppa, inte vatten???? Berätta mer vad du gjort eller observationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst crypto

ja jag har spekulerat lite nu... soppa har jag fram, spjällen är hela allt med förgasarna e ok. tog av förgasarna sen sitter det ett spjäll eller liknande in till cylindrarna o där va det gott om soppa. Tändstift är hela. men jag har vridit o tittat på svänghjulet o där finns det ju en markering som heter tdc. detta är väl tändinställningen? När ena kolven är i toppläget o den andre är i botten läget visar markeringen inget på svänghjulet den är utanför gradskivan eller siffrorna. blir likadant om jag tar andra kolven i toppläge o den andre i bottenläge. Som jag har fattat det så ska den tända precis när kolven är på väg ner för att det ska bli bästa resultat. Men inget händer alls inte ens en tändning! så frågan är om ni eller du vet hur tändinställningen ska stå på gradskivan. Tacksam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Hej. Spjället du hitta bakom förgasaren är bladventilerna. Dom ska vara hela och öppna om man petar på dom. Tre tror jag det är per förgasare. Det är helt enkelt som en backventil som arbetar med självtryck. Låter lite skumt. Tror att tomgångständningen ligger på 3-4 grader. Har ingen gradskiva på min men kan kolla ikväll i min bok när jag är ute på landet. Men nu vill jag rekommendera dig att åka till marinshopen och köpa en egen servicebok för mariner (samma som yaman) där finns alla siffror och grejer för att du ska ta dig vidare. Boken kostar typ 300 spänn och är iallafall för mej ett måste för att hålla koll på var alla skruvar sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard

Förresten gott om soppa? Det brukar ligga lite på kanten bakom förgasaren men inte mer. Har du tagit ur tändstiften och kört den en stund. Den kan ju blivit hyggligt sur också av alla dina startförsök..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

När den står i läget TDC ska 1:ans cylinder stå med kolven exakt i toppläget. Om den inte gör det (som det låter på din beskrivning) så har svänghjulet flyttat på sig i förhållande till vevaxeln. Troligen är det i så fall låskilen som gått av (vet inte hur det ser ut på den motorn).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst crypto

nu har jag nog hittat felet återstår o se imorgon när affären e öppen. Jag tittade på svänghjulet o ställde kolven i 1:ans cyl i topp o kollade på gradskivan om det stod i tdc läget. Nix okej dags att ta av svänghjulet o se vad som kan va fel. lyfte av det o kolla, sprinten som sitter på vevaxlen (den man spänner fast hjulet på) sitter en liten sprint eller snarare metallbit. Knäckt rakt av! så hjulet har snurrat typ ett halvt varv, alltså helt fel tändning! Så nu bär det av att köpa en ny sprint för nån tia o hoppas på det bästa. Tack för all tid ni pallat lägga ner på mig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...