Luffarn 8 Postad 14 Juni , 2005 Om man skulle få för sig att medelst bil ta en swäng till westkusten om sommaren vad skulle man då satsa på för att få komma ut på westerhafvet? Kan man tura ut till Hallands väderö och ev sova en natt där? Andra alternativ? Det måste ha med båtåkning att göra annars går det inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Maste Postad 16 Juni , 2005 Visst kan man det, det går båt från Torekov på Bjärehalvön till Hallands Väderö. När du ändå är på detta hållet, kan du ju även passa på att besöka Ven. Båt till Ven går både från Råå hamn och Landskrona. Båda dessa linjer landar till i Bäckviken på Ven och där kan du hyra dig en cykel och cykla över till andra sidan på ön. Kyrkbacken heter denna plats på andra sidan ön och den har båtförbindelse med Danmark. I Kyrkbackens hamn finns en restaurang och det säljes även rökt fisk och potatissallad från någon liten fiskbod i hamnen. Resterna av Thyko Brahes observatorium finns mitt uppe på ön och det är även värt ett besök. Ha det gott och lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 16 Juni , 2005 Jag kan verkligen rekommendera Ven - en liten pärla i Sundet! Underbar ö att cykla omkring på, många små gallerier, keramikbod, mysiga kaféer m.m. Hamnkrogen är en riktigt fin gourmetrestaurang. Skall du övernatta kan jag varmt rekommendera Konstnärsgården på Ven där konstnärsparet Céleste och Stig-Owe Jemseby har sina ateljéer, utställning och rum för övernattning. Mysigare inkvartering kan man inte tänka sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rige-Per 0 Postad 20 Juni , 2005 Japp, Torekov - Hallands Väderö går åtminstone på sommaren, men jag har bestämt för mej att du inte kan övernatta där. Jag tror att det t.o.m. är så att du inte FÅR övernatta där med mindre än att du kommer i egen båt. Ön är naturskyddad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser