Gäst Anders Karlsson Postad 12 Juni , 2005 Har fått läckage vid propelleraxel på min C30. Jag har en yanmar 8YSE. Är det svårt att täta själv. Hur går man till väga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 13 Juni , 2005 Det beror på vad du har för typ av axeltätning. Har du en gammal tätning med grafitflätor går det att byta utan att ta upp båten och demontera axeln. Har du oljetätning/fetttätning med zimmerringar måste du demontera axeln och byta tätningarna. Är du någolunda tekniskt lagd fixar du det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Karlsson Postad 13 Juni , 2005 Tack för tipset. Jag har en fettätning. Vet du om det finns någon sprängskiss på sådana? Hälsningar Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jablo 0 Postad 14 Juni , 2005 Du behöver nog ingen sprängskiss. Det sitter troligtvis 3 stycken tätningsringar i axeltätningen. Demontera axeln från motorn. (Du ligger på land när du gör det).Dra bort tätningen fån axeln. I tätningen sitter 3 st svarta tätningsringar, tryck ur dessa utan att skada metallen i axelhylsan. Tag med tätningarna till en firma som säljer kullager eller en båtservicefirma och köp tre nya tätningar. Tätningarna har ett nummer tryckt på sidan. Sätt tillbaka tätningarna i hylsan och fyll i nytt fett. Var försiktig när du trär på axeltätningshylsan igen, de tunna gummi väggarna på tätningsringarna är det som tätar mot axeln. Smörj axeln med lite fett innan du trär på den igen. Montera den igen som den satt från början och tryck i fett så att den är full men tryck inte för hårt då kan du skjuta ur tätningsringarna Sjösätt, provkör och tryck i lite fett igen om det går. sedan ska det vara klart. Du skulle även kunna byta till en modern vattensmord tätning. En så kallad Black Jack kostar ca 1000 kr den är enkel att sätta dit. Ock du slipper kladda med fett. Kolla med båtfirman om du kan ha en sådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pressylta 0 Postad 15 Juni , 2005 Jag hade en YSB 8 i min shipman 28. Jag bytte både cutless lager och tätning, och de hade alla delar på Capella. [LINK]www.capella.se/[/LINK] Det var inte så dyrt och det blev kanon, jag bytte till ett oljesmort system. Jag kan varmt rekomendera Capella Marin. //Pressylta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser