JonatanRudrich 0 Postad 24 Juli , 2018 (redigerade) Här kommer mitt första inlägg som ny medlem då jag precis blivit ägare till en Fjord 18 tour från 79, motorn är en Evinrude 90hp 2-takt från 1981. Jag har haft båten i knappt en vecka och var medveten vid köpet om att motorn är känslig precis i starten och förra ägaren sa att den behövde lite extra choke och handgas för att komma igång fint, han trode själv det var bränslerelaterat och har nyligen bytt packningar och membran i bränslepumpen. Jag upplever dock ett annat problem när jag är ute med båten, motorn startar fint men jag tycker motorn går lite ojämnt i början. Om båten står med neutral växel och jag ökar handgasen så bluddrar motorn och vill lägga av om jag inte slår av på gasen, om den får stå på tomgång en stund så kan jag efter ca 1 minut öka gasen lite till och den går bättre, ökar jag ännu lite till så vill den bluddra och lägga av så jag får liksom stegvis öka gasen tills den går rent. Likaså om jag lägger i växeln och ger lite gas så hör man motorn gå ojämnt en ganska lång stund innan den blir rappare och tillslut går helt klockrent och då är det bara vrida på full gas och den spinner som en katt. Jag är ingen expert på båtmotorer och försöker läsa mig till det mesta, så jag hoppas det finns några motorkunniga på denna sida som kan komma med lite tips och trix vad jag kan undersöka för att försöka komma till ordning med detta problem. I båten finns två separata trycktankar med egen bränsleslang, och jag upplever samma problem oberoende vilken tank som är inkopplad. Av vad jag läst och min egna erfarenhet av diverse annat skruvande på motorer så är min plan: 1. Kontrollera att varvtalet för tomgången på motorn är korrekt inställd (med risk att den är för låg och inte förbränner all bensin?) 2. Byta tändstift (Har hittat någon tabell som säger att det ska vara BR7HS stift) 3. Beställa ett packningskit till förgasaren och plocka isär den för rengöring, även kontrollera att munstycken är sjyssta. 4. Installera ett inline bränslefilter då "silen" i bränslepumpen kanske inte är tillräcklig? 5. Kontrollera så det inte läcker in luft i förgasaren, vet dock inte hur riktigt... kan man ta en burk startgas och spraya försiktigt runt området kring förgasaren? borde väl svara ganska snabbt om den skulle dra in startgasen? Skulle verkligen uppskatta era tankar kring problemet, och om ni har någon aning om vad det skulle kunna vara. Redigerad 24 Juli , 2018 av JonatanRudrich Felstavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser