Jump to content
Thursday 24 April 2025
Sign in to follow this  
Rasper

Volvo penta V8 7,4 GI-96 misständer o går ryckigt

Recommended Posts

Hej.

Har problem med min penta V8 7,4 GI-96. Den startar bra för att sedan gå ryckigt o ojämnt på tomgång, det luktar mycket  bensin om avgaserna. När man kör en stund med växel i på tomgång så surar den o dör. Startar efter ett par försök, den går ojämnt och ryckigt från tomgång upp till planingsfart. Känns som den sackar o för att sedan tända till o få kraft igen. Motorvarvet kan pendla 100 varv upp o ner när den misständer. När man planar saknar den kraft. Har bytt en trasig lågtryckspump, bränslefilter, tändstift, rotor, fördelare och en glappande tändspole. Så nu startar den och orkar plana men motorn har fortfarande problem. Har inte bytt tändkablarna eller tändmodulen.

Tacksam för tips som skulle kunna lösa problem🙏🏻

//Rasmus

Hej, jag hade ett liknande problem med min Penta 5.0 EFI där en kotakt till EEC boxen hade ramlat ur. Satte i den igen och då gick den felfritt och rent igen. Kolla om det är så att det är något fel med din elektroniska kontrollenhet då jag förutsätter att den GI är Gas injection?

Om du har en ford så kan du läsa mer om denna enhet här: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EEC

Mvh

Tobias

8 timmar sedan skrev tobiasA:

Hej, jag hade ett liknande problem med min Penta 5.0 EFI där en kotakt till EEC boxen hade ramlat ur. Satte i den igen och då gick den felfritt och rent igen. Kolla om det är så att det är något fel med din elektroniska kontrollenhet då jag förutsätter att den GI är Gas injection?

Om du har en ford så kan du läsa mer om denna enhet här: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_EEC

Mvh

Tobias

Hej Tobias

ska kolla kablage imorrn.

har även fått tips om vatten i bensinen o skulle kunna prova med lös dunk.

//Rasmus

• Like 1
  • Thanks 1

Hej på er igen.

Hittat felet varför den inte startade ibland o gick orent.

Det var en glappande kabel från tändmodulen till tändspolen.

Fixat den o ställt in tändningen så går den fint igen!

//Rasmus.

• Like 1