RSBuster 0 Postad 29 Maj , 2018 Hej! Gav mig i höstas på att byta ut gamla Johnson-motorn på Bustern mot en bättre begagnad Evinrude e-tec. Det har varit otroligt många motgångar men börjar se slutet nu. :) Senaste problemet gör mig dock helt förbryllad. När gasreglaget (BRP) är monterat och inkopplat upptäcker jag att reglaget tar tvärstopp precis innan övergången från att lägga i växel till att börja ge gas. Samma problem både framåt och bakåt. Plockat isär och kan inte upptäcka några fel men problemet är/verkar vara att den rörelse för iläggning av växel i reglaget är längre än vad den är i motorn? Det gör att reglaget tar stopp innan mekaniken i det kan övergå till ”gas-läget”. Reglage och motor har provkörts tillsammans innan i annan båt. Det enda som ändrats är att jag bytt till de gamla gas- och växelkablarna för längdens skull. Kablarna är i övrigt identiska vad jag kan se. Kan inte förstå hur detta hänger ihop så hoppas att ni förstår vad jag försökt beskriva och kan hjälpa mig med idéer. Det kan ju inte ha med den vanliga justeringen att göra eftersom det i utgångsläget saknas spel åt båda hållen så att säga. Tack på förhand! Mvh Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 000 Postad 29 Maj , 2018 Du har väl inte förväxlat kablarna? Hjälpte en kompis i förra veckan som gjort det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RSBuster 0 Postad 29 Maj , 2018 25 minuter sedan skrev Rascal: Du har väl inte förväxlat kablarna? Hjälpte en kompis i förra veckan som gjort det. Det är väl ingen skillnad mellan kablarna i sig, eller? Lägger jag i växel på reglaget så är det vajern till växelföraren i motorn som rör sig. Dessutom fungerar ”spaken” för gas i friläge som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RSBuster 0 Postad 31 Maj , 2018 Problemet löst. Hade låst sig på nått vänster i växelhuset så behövde bara snurra lite på propellern för att växelföraren skulle ”lossna” och gå hela vägen, vilket den då tydligen inte gjort tidigare. Synd att man demonterat allt i onödan för en sån skitsak men men.. 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser