Diskgrundet 1 Postad 26 Juli , 2016 Jag har en gammal Terhi 23, som bara gått ett par sommrar. Det är en lång rigg som jag vill ha kort. Det ser enkelt ut när man tittar på motorn, med en "skarv bit" på ca 130mm på riggen. Blir det ett elände med drivaxel och växelförare eller är dom också "skarvade"? Vill inte höja akterspegeln för att det är fult. Trevlig motor med växlingen inbyggd i gashandtaget! Finns det fler motorer med denna lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diskgrundet 1 Postad 28 Juli , 2016 Någon mekaniskt utbildad i detta forum borde väl veta något om äldre finska motorer? Det blir, gör det själv, med ett slut som inte gynnar denna motorn. Jag har själv tagit livet av en Terhi 19, för ett par år sedan, den gick hackigt på växeln. Jag började, men slutade i en container! Omöjligt att få tag i nya drev. Orkar inte dela riggen om jag får veta att det är krångligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Juli , 2016 Normalt på äldre motorer är att man satt en skarvbit på riggen, men har en hel drivaxel. Jag har aldrig sett en delad axel på en utombordare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser