petter_bn 0 Postad 2 April , 2016 Hej. Jag tänker byta ut grabbräckena på rufftaket på min Albin 82. De är i teak och börjar spricka upp. Problemet är att jag förstår inte hur de är monterade. Ser inga skruvhuvuden. Jag tog bort innertaket inne i ruffen, men till min förvåning ser jag inga huvuden där heller? Kan man plastat dit bultar och sen limmat fast räckena? Känns inte som en sjuttitalslösning. Eller finns det nåt hantverksmässigt sätt att göra skruvhuvuden osynliga som Albin brukade använda? Innan jag ger mig på räckena med multiverktyg och yxa, tänkte jag höra om nån har någon bättre idé.Det vore ju bra om man kunde få dit de nya räckena utan göra nya hål. Har nån sett nåt liknande? /Petter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Albin82MS 0 Postad 28 Augusti , 2020 Hej Petter, hittade du någon lösning? Jag trodde att skruvarna till däckets grabbräcken skulle vara dolda under innertakets grabbräcken, men så var inte fallet, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 028 Postad 28 Augusti , 2020 Är det inte så att dom inre räckena hålls av långa skruvar som går igenom taket och sedan håller dom yttre räckena? Har inte sett denna lösning själv men hört en beskrivning av en Vega ägare och det är ju också en Albin-båt. Dina räcken sitter kanske kvar tack vare mycket tätmassa trots att skruvarna är borta? Kolla och berätta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser