Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
Ruskpricken

T-kran

Rekommendera Poster

Hej alla kluriga därute!

Nu äre allvar. Behöver hjälp med en T-kran till toalettsystemet.

De jag hittat har lägen  där alla tre är öppna respektive två. Men har ingen stängt läge mot t-ets ben, till höger i bilderna.  Jag behöver en kran som ser ut som på bilderna. Hoppas de är tydliga nog, slarvigt handritade. (alla har inte auto-cad)

Var finna en sådan kran. Den tex Rinekbyrör säljer kräver att jag har ytterligare en kran på T-ets pinne rakt ner. Dvs till höger i bild. Går det att ev lossa handtaget å bara vrida runt så jag får funktionen  som på bilderna?

Tacksam för tips.

post-108375-0-94932800-1458038688.jpg

post-108375-0-19165900-1458038701.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej - vad vill du uppnå för funktioner..?
Vad ska kopplas ihop och när - och inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske ska förklara min fråga...

När jag byggde mitt system funderade jag kring ventiler hit och dit, men det blev till slut bara en ventil. Det är den till bottengenomföringen. Till däckstömningen behöver man ju ingen ventil - den har ett lock. Vill du ändå ha en T-ventil; när skulle det vara bra att koppla ihop bordgenomföringen med däckstömningen..? Så - oftast klarar man sig med en vanlig T (eller Y).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog bara hålla med Peter. Blir nog lite överarbetat annars.

Bilden knyckt här på forumet.

Kalle

post-56366-0-97512200-1423705091.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Försöker lägga in en bild på hur jag tänker, ett schema. Jag pumpar allt via tanken, ser ingen anledning att ha direktutlopp eftersom tanken är såpass stor (lite mer än 60 liter) och då sparar man en hel del ventiler och T-kopplingar mm (de orangemarkerade på skissen).
Billigare, enklare, mindre läckagerisk.

post-53200-0-28760900-1458059318_thumb.jpg

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hallåj!

Peter.....först tänkte jag säga....spelar roll? Men så kom jag på att du tänkte ett steg längre för att kanske underlätta å se mera. Jag kan ju ha fel tanke å låst mig vid något osv. Så det var berättigat att fråga. Tack för skissen åsså.

Den "stulna" bilden har även jag i min dator, som en notering/tips. Saken är den, jag har en 40 liters tank. Den har en elpump med kniv å kan skicka ut/tömma tanken. Egen liten smal slang med bordgenomföring där det naturligtvis sitter en kran för säkerhets skull. Däcksugningen har en egen slang direkt från botten av tanken.

Men nu kommer det. Av olika anledningar som vi inte behöver gå in på så händer det att det kommer fyllas  "rent" sjövatten i stolen/skålen. Samt ibland 1 dl kiss men 2 liter sjövatten. De gångerna är det lite onödigt att fylla upp tanken.  Å jag har ruskigt långt till närmaste sugstation! Så om man befinner sig på behörigt avstånd från ev medseglare, å inte i en vik!, i ytterskärgården, så kan man släppa ut det "rena" vattnet direkt. Den kran med de två bilderna så som jag har ritat gör konstruktionen av hela anläggningen ruskigt enkelt. Blir bara den kranen. That´s it.

Om jag hittar en sån kran.

Förklaring av funktionen. Nedre röret från toaletten. Övre röret till tanken. Till höger skrovgenomföringen. Vänstra bilden är normalläget. Men de gånger man bara spolar genom "rent" sjövatten så blir det den högra bilden. Det är allt.

Funderar på om det går att vrida runt kulan 360 grader fritt om handtaget är borta? För då skulle jag kunna "bygga om" Rinkabyrör kranen. Det är nog själva handtaget som tar stopp mot någon klack på kranhuset.

Någon som har sett en sån kran eller testat vrida runt?

Redigerad av Ruskpricken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj!

Peter.....först tänkte jag säga....spelar roll? Men så kom jag på att du tänkte ett steg längre för att kanske underlätta å se mera. Jag kan ju ha fel tanke å låst mig vid något osv. Så det var berättigat att fråga. Tack för skissen åsså.

Den "stulna" bilden har även jag i min dator, som en notering/tips. Saken är den, jag har en 40 liters tank. Den har en elpump med kniv å kan skicka ut/tömma tanken. Egen liten smal slang med bordgenomföring där det naturligtvis sitter en kran för säkerhets skull. Däcksugningen har en egen slang direkt från botten av tanken.

Men nu kommer det. Av olika anledningar som vi inte behöver gå in på så händer det att det kommer fyllas  "rent" sjövatten i stolen/skålen. Samt ibland 1 dl kiss men 2 liter sjövatten. De gångerna är det lite onödigt att fylla upp tanken.  Å jag har ruskigt långt till närmaste sugstation! Så om man befinner sig på behörigt avstånd från ev medseglare, å inte i en vik!, i ytterskärgården, så kan man släppa ut det "rena" vattnet direkt. Den kran med de två bilderna så som jag har ritat gör konstruktionen av hela anläggningen ruskigt enkelt. Blir bara den kranen. That´s it.

Om jag hittar en sån kran.

Förklaring av funktionen. Nedre röret från toaletten. Övre röret till tanken. Till höger skrovgenomföringen. Vänstra bilden är normalläget. Men de gånger man bara spolar genom "rent" sjövatten så blir det den högra bilden. Det är allt.

Funderar på om det går att vrida runt kulan 360 grader fritt om handtaget är borta? För då skulle jag kunna "bygga om" Rinkabyrör kranen. Det är nog själva handtaget som tar stopp mot någon klack på kranhuset.

Någon som har sett en sån kran eller testat vrida runt?

Ja en kulventil går att vrida runt 360+ stoppet på vredet har bara funktionen att visa vilket läge kulan är i.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pentax!

Tack för svaret.

Har faktiskt frågat den på Hjertmans å det är som du säger.

Borde klurat ut det själv men ibland fastnar man i tanken.

En omvänt T-kula i T-kranen löser problemen å blir billigast, med bara en kran för alltihopa.

Tack igen, Avslutar härmed.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...