Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
Caddy-07

MD21 1979:a kylproblem

Rekommendera Poster

Hej, har precis köpt en Saga 7000 med en MD21:a. Sjövattenpumpen var demonterad och woodruffkilen var borta på pumpaxeln till impellern. Fick tag i en något för stor (filade ner) på Momentum i Eskilstuna för 13 kr.

Allt var frid å fröjd, åkte till båten som ligger 10 mil hemifrån och monterade pumpen och impeller.

Jag är van vid att skruva men det här var pilligt i överkant. När jag startade motorn kunde jag direkt konstatera att det inte kom något vatten ur avgasröret. Lyfte då på locket till filtret och fyllde på vatten med en vattenkanna och lät frun stå vid motorn och kolla om hon kunde se nåt läckage.

Jo det skvalade friskt från röret som sitter fast i pumpen. Plockade bort det här röret, bytte o-ring och fick det tätt.

Startade motorn igen, men samma visa, inget vatten i avgasröret (förutom det jag hade fyllt i med vattenkannan).

Jag kan höra att det brummar i filtret men den suger inte tillräckligt, för att vattnet från bottenventilen ska komma upp till filtret. Filtret sitter minst 30 cm över bottenventilen. Om jag fyller på med vattenkannan fungerar det en stund, så det verkar inte vara täppt i nån kanal.

Vad kan det här problemet bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otätt någonstans före pumpen så att den suger luft?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kass pump? Den måste ju antingen suga luft eller ha någom otäthet? Om du tar loss utloppet från den funkar den då? Tänker att motståndet är för högt i motorn för en sliten pump... Kanske låta den suga från en hink istället för botten ventilen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tagit bort den korta slangstumpen på utgående röret från pumpen och med vattenkannevatten ifyllt så sprutar det friskt från pumpen. Verkar vara skjuts i pumpen men har inte kollat om det är fler läckage på ingående ledning från filtret än den med o-ringen.

Ska kolla om jag hittar fler läckage och även låta pumpen suga vatten från en hink för att kolla om det hjälper. Eftersom jag har 10 mil till båten så dröjer det ett par dagar innan jag kan svara på era förslag.

Tack å bock så här långt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tagit bort den korta slangstumpen på utgående röret från pumpen och med vattenkannevatten ifyllt så sprutar det friskt från pumpen. Verkar vara skjuts i pumpen men har inte kollat om det är fler läckage på ingående ledning från filtret än den med o-ringen.

Ska kolla om jag hittar fler läckage och även låta pumpen suga vatten från en hink för att kolla om det hjälper. Eftersom jag har 10 mil till båten så dröjer det ett par dagar innan jag kan svara på era förslag.

Du bytte väl impeller när du tog isär den? Har den suttit still länge så blir den hård och några vingar kommer inte att suga, särskilt inte om du inte smorde den med glycerin när du monterade. Inte ovanligt heller att tappa kilen ner i undre röret där den fastnar, var finns den saknade? Är pumpen sliten i locket och kulissen så är det nog bara att byta. Nya kilar (använd ALDRIG en nerfilad till kylningen) följer alltid med nya impellrar och nya packniningar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bytte väl impeller när du tog isär den? Har den suttit still länge så blir den hård och några vingar kommer inte att suga, särskilt inte om du inte smorde den med glycerin när du monterade. Inte ovanligt heller att tappa kilen ner i undre röret där den fastnar, var finns den saknade? Är pumpen sliten i locket och kulissen så är det nog bara att byta. Nya kilar (använd ALDRIG en nerfilad till kylningen) följer alltid med nya impellrar och nya packniningar. 

Jag bytte inte impeller eftersom den som låg i påsen inte såg dålig ut. Inga sprickor och inte speciellt hårda/stumma vingar. Men visst, jag handlar en ny impeller och sätter då dit den med en originalkil. En tillfilad kil har jag använt i många andra sammanhang utan några problem, men jag försvarar mig inte. Säger du att det inte är bra så är det inte bra, punkt slut. Kilen ligger knappast i någon kanal. Gubben jag köpte båten av, hade dragit ut hela axeln med impeller å kil ihop och sen var kilen borta när han skulle sätta i impellern i våras. Mer troligt att den hamnade i hans baklucka eller nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte inte impeller eftersom den som låg i påsen inte såg dålig ut. Inga sprickor och inte speciellt hårda/stumma vingar. Men visst, jag handlar en ny impeller och sätter då dit den med en originalkil. En tillfilad kil har jag använt i många andra sammanhang utan några problem, men jag försvarar mig inte. Säger du att det inte är bra så är det inte bra, punkt slut. Kilen ligger knappast i någon kanal. Gubben jag köpte båten av, hade dragit ut hela axeln med impeller å kil ihop och sen var kilen borta när han skulle sätta i impellern i våras. Mer troligt att den hamnade i hans baklucka eller nåt.

Skälet till att det är noga med kilen är att en filad kil skjuvas lätt av vid minsta glapp. Normalt sitter saker med både kil och kona, men inte impellern på denna pump. Kil är en riktigt dålig lösning, tidiga MD21 har en annan lösning som var både bättre och enklare men den var nog dyrare att tillverka.

Konsekvenserna av fel i kylningen är dyra, det är det vanligaste skälet till haverier på gamla motorer så det lönar sig mycket att vara noga med det om man vill få lång livslängd. Det kan räcka med en enda varmgång för att det skall vara klippt med tätningar för cylinderfoder mm om grejorna är gamla.

Gör inte inte heller som gubben och dra ut axeln i onödan, då skadas tätningarna lätt. Men ta gärna ner hela pumpen och byt medbringaren som driver den . Den hårdnar med åren och ger sig den med, inte alls fel att byta var 6-7 säsong.

Skaffa en impelleravdragare, underlättar mycket på dessa pumpar. Använd buntband och dra ihop vingarna med vid montage, underlättar mycket det med.

Redigerad av s59746
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde med min frus hjälp, hitta ett tjyvluftsställe till och när det var tätat så monterade jag en NY impeller.

Skulle detta förhoppningsvis avhjälpa mina problem? Startade och hängde mig ut över aktern och kunde konstatera att det var ordentlig skjuts på kylvatten ur avgasröret. Yippie!! Nu ska båten köras hem från Örsundsbro till Eskilstuna och väl hemma, hoppas jag att får ge mig ut på någon dagstripp eller två, innan det är dags för upptagning. När båten står på land ska jag utföra en grundlig översyn/service av maskineriet.

Tack alla som har hjälpt mig att lösa mina problem.
Mvh/Gunnar Ahlgren, medlem i EMBK

Skälet till att det är noga med kilen är att en filad kil skjuvas lätt av vid minsta glapp. Normalt sitter saker med både kil och kona, men inte impellern på denna pump. Kil är en riktigt dålig lösning, tidiga MD21 har en annan lösning som var både bättre och enklare men den var nog dyrare att tillverka.

Konsekvenserna av fel i kylningen är dyra, det är det vanligaste skälet till haverier på gamla motorer så det lönar sig mycket att vara noga med det om man vill få lång livslängd. Det kan räcka med en enda varmgång för att det skall vara klippt med tätningar för cylinderfoder mm om grejorna är gamla.

Gör inte inte heller som gubben och dra ut axeln i onödan, då skadas tätningarna lätt. Men ta gärna ner hela pumpen och byt medbringaren som driver den . Den hårdnar med åren och ger sig den med, inte alls fel att byta var 6-7 säsong.

Skaffa en impelleravdragare, underlättar mycket på dessa pumpar. Använd buntband och dra ihop vingarna med vid montage, underlättar mycket det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar lite onormalt med flera olika läckor på bara sugsidan av pumpen, har det slarvats med vinterkonservering?

Se till att kolla resten av kylsystemet noga för läckor , särskilt värmeväxlaren,innan du kör den ganska långa sträckan och håll koll på expansionskärlet regelbundet.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur håller jag koll på värmeväxlaren och var sitter den?

Är det den som sitter i framkant på motorn och har ett kylarlock på topp?

Något expansionskärl likt det som sitter på bilar har jag inte sett.

Vad är det jag ska hålla koll på, jag menar vad är det för speciellt jag ska titta på. Är väl inte helt okunnig men båtmotorer med dubbla kylsystem är helt nytt för mig

Ja, förra ägaren har slarvat med det mesta som har med den här båten att göra. Jag har läst flera inlägg om att vara försiktig med för högt varvtal på dom här motorerna,, så jag kommer att lägga mig på ett lågt varvtal hela resan så att jag inte äventyrar något i onödan.

Det verkar lite onormalt med flera olika läckor på bara sugsidan av pumpen, har det slarvats med vinterkonservering?

Se till att kolla resten av kylsystemet noga för läckor , särskilt värmeväxlaren,innan du kör den ganska långa sträckan och håll koll på expansionskärlet regelbundet.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur håller jag koll på värmeväxlaren och var sitter den?

Är det den som sitter i framkant på motorn och har ett kylarlock på topp?

Något expansionskärl likt det som sitter på bilar har jag inte sett.

Vad är det jag ska hålla koll på, jag menar vad är det för speciellt jag ska titta på. Är väl inte helt okunnig men båtmotorer med dubbla kylsystem är helt nytt för mig

Ja, förra ägaren har slarvat med det mesta som har med den här båten att göra. Jag har läst flera inlägg om att vara försiktig med för högt varvtal på dom här motorerna,, så jag kommer att lägga mig på ett lågt varvtal hela resan så att jag inte äventyrar något i onödan.

Eftersom du, s59746, är så väldigt kunnig, skulle det finnas någon chans att jag kunde få ringa upp till dig.

Min mailadress är station@tele2.se och skriver du dit behöver inte ditt telefonnummer komma ut till allmän beskådan här i forumet.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...