Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
ekengoeswild

Mercury F60 EFI 2003 - Varvar inte fullt ut

Rekommendera Poster

Hej, köpte en Örnvik 500 CLX med F60 EFI 2003.
Hade problem med att den slog ifrån med felkoden " Overspeed, reduce throttle"
Fick tipset att byta propeller då den som satt på var grundstött och att nått kunde gått sönder i den.
Sagt och gjort, köpte mig en propulse 10.4" med justerbar stigning mellan 11-17" och har testat alla olika stigningar men den varvar inte mer än 5400 varv med 11 stigning och drygt 5100 med 12 stigning.
Propellern är till denna båten enligt deras hemsida.
Är jag själv i båten så varvar den ca. 5700 med 11 stigning och då har jag nån gång fått detta felmeddelande igen.

Någon som har en idé på vad som kan vara fel?
Samt är det farligt att köra med för lågt varv ca- 5000 med lastad båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En formel för att beräkna teoretisk fart givet antagandet att propellern skruvar sig fram i vattnet på samma sätt som i ett fast medium (inget slip/slirning) ser ut som följer.

Farten= N/U x P x 0,0254 x 60/1852 Knop

N= motorvarvtalet i varv/minut

U = Växelhusets utväxling 1,83 för din motor.

P = propellerstigning i tum

0,0254 = meter/tum

60 = minuter på en timme

1852 = meter per distansminut

Räknar man vid 5400 rpm och 11 tum blir teoretisk toppfart 26,7 knop. I praktiken finns ett slip/slirning på minst 10 % som varierar en del, men låt oss anta 10 %.

Då blir farten vid 5400 varv 26,7 knop x 0,9 = 24,8 knop. Om båten mätt med en GPS t.ex. i mobilen går fortare 25 kn vid 5400 varv/min, så visar varvräknaren för lite, vilket är en möjlig förklaring till de problem du har. Du kan testa med en annan varvräknare. Annars om du har tillgång till en frekvensräknare som t.ex. finns på Biltema, så lämnar växelströmssidan av batteriladdningsgeneratorn från en anslutning mätt mot jord på de flesta, men inte all Mercury utombordare, en frekvens f så att: 

f (Hz) = varvtalet i varv per minut/10. Så, vid 500 Hz varvar motorn 5000 rpm. 

Jag har ibland kalibrerat varvräknare med hjälp av detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En formel för att beräkna teoretisk fart givet antagandet att propellern skruvar sig fram i vattnet på samma sätt som i ett fast medium (inget slip/slirning) ser ut som följer.

Farten= N/U x P x 0,0254 x 60/1852 Knop

N= motorvarvtalet i varv/minut

U = Växelhusets utväxling 1,83 för din motor.

P = propellerstigning i tum

0,0254 = meter/tum

60 = minuter på en timme

1852 = meter per distansminut

Räknar man vid 5400 rpm och 11 tum blir teoretisk toppfart 26,7 knop. I praktiken finns ett slip/slirning på minst 10 % som varierar en del, men låt oss anta 10 %.

Då blir farten vid 5400 varv 26,7 knop x 0,9 = 24,8 knop. Om båten mätt med en GPS t.ex. i mobilen går fortare 25 kn vid 5400 varv/min, så visar varvräknaren för lite, vilket är en möjlig förklaring till de problem du har. Du kan testa med en annan varvräknare. Annars om du har tillgång till en frekvensräknare som t.ex. finns på Biltema, så lämnar växelströmssidan av batteriladdningsgeneratorn från en anslutning mätt mot jord på de flesta, men inte all Mercury utombordare, en frekvens f så att: 

f (Hz) = varvtalet i varv per minut/10. Så, vid 500 Hz varvar motorn 5000 rpm. 

Jag har ibland kalibrerat varvräknare med hjälp av detta.

Förstår inte riktigt här. I min värld borde väl både varningssignalen och displayen mäta från samma sensor? Eller hur fungerar övervarvningsskydd egentligen?

"Samt är det farligt att köra med för lågt varv ca- 5000 med lastad båt?"

Frågar du mig så är det i praktiken inte farligt. Iaf inte med en Yamaha F60. Med min förra F60 kunde jag lasta båten så den knappt flöt och köra. Dock körde jag aldrig på fullgas skall sägas. Och det är där jag tror att hela grejen ligger. Håller man motsvarande 4500 varv håller grejorna(blev ju kanske 3500 varv lastad).

Men i teorin är det livsfarligt ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte riktigt här. I min värld borde väl både varningssignalen och displayen mäta från samma sensor? Eller hur fungerar övervarvnings skydd egentligen?

Signalkällan må vara densamma, men lika lite som två termometrar som mäter samma temperatur alltid visar lika måste varvräknaren och övervarvningsskyddet vara helt överens om aktuellt motorvarvtal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...