Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
anders-p

bygga form

Rekommendera Poster

Hur gör man en form för att plasta i. den ska vara till instrument vind, fart och kompass. tänkt att sitta på rufftaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl färdiga.

 

Jag skall göra nåt liknande som skall sitta på rattpedistalen.

 

På sidan som sitter åt ratten till tänkte jag vinkla något. I centrum en kompass och sen ett par instrument på var sida. På toppen ett fäste för plottern och till höger om plottern motorreglaget. till vänster om plottern eventuellt reglage till den bogproppeller som finns, men aldrig används pga att befintligt reglage är trasigt - spricka i kretskortet som jag nödreparerat.

 

Jag tänkte ta sån där lila markfrigolit och bygga upp en plugg så att jag får den form jag vill ha.

 

Sen går jag nog den enkla vägen. Tror att man kan laminera direkt på markfrigoliten med epoxy. Går det inte så löser jag det på nåt sätt. Den plana sidan framåt tänkte jag såga upp nästan i sin helhet och göra en öppningsbar lucka.

 

När allt är klart är det bara att kratsa ur markfrigoliten och sen spackla, slipa och måla det hela vitt.

 

Eftersom jag bara skall göra ett ex tycker jag det är onödigt att göra en plugg (markfrigioliten) som ytbehandlas och poleras och vaxas. Dessutom måste man tänka på släppvinklar så man får formen av pluggen och den färdiga konsollen ur formen. Sen  gjuta en form (min färdiga konsol) för att i formen gjuta en konsol efter vaxning och polering.

 

Jag har inte riktigt tänkt färdigt på projektet, men det har mognat fram under den senaste seglingsveckan och blir kanske ett höst vinterprojekt.

 

Skulle du göra nåt liknande så har du väl din öppna sida nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...