Ivan65 110 Postad 24 Maj , 2014 Trasig bränslepump(högtryckspump) Hej var ute och körde med båten en tur då plötsligt båten tappar farten och motorn dör, blir bärgad i hamn, dan efter upptäcker jag att pumpen spruckit i bakkant och sipprar diesel när man trycker på matarpumpen för att lufta efter filterbyte. Undrar om någon annan haft samma haveri? Kostnad för ny pump 16990kr +arbete, saftigt efter 175 körda timmar med motorn sen ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 24 Maj , 2014 Trasig bränslepump(högtryckspump) Hej var ute och körde med båten en tur då plötsligt båten tappar farten och motorn dör, blir bärgad i hamn, dan efter upptäcker jag att pumpen spruckit i bakkant och sipprar diesel när man trycker på matarpumpen för att lufta efter filterbyte. Undrar om någon annan haft samma haveri? Kostnad för ny pump 16990kr +arbete, saftigt efter 175 körda timmar med motorn sen ny. Detta är nog inte vad du vill höra men finns det någon typ av haveri som inte förkommit på D3.an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 27 Maj , 2014 Problemet löst efter pumpbyte, orsak till haveri till 99,9% enligt mitabs mekaniker var orginal filterkonsoll som medfört att pumpen sugit i sig luft som orsakat ett stort slitage i pumpen, nu bytt till modellen utan luftnings skruv, man tycker att volvo penta borde medelat ägare till d3 med den gammla konsollen och bytt den gratis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 27 Maj , 2014 Det är ganska vanligt att man har den kotymen bland biltillverkare många år efter fel uppstått. Men VP har ju en helt annan åsikt om många saker. Hur kan det komma sig att delarna är 30-40% billigare på andra sidan Atlanten? Den frågan har de fått många gånger men inga svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser