Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IngemarE

AIS Camino 108: Fel i inkopplingsanvisningen NMEA

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag och en båtgranne har skaffat AMEC Camino-108 AIS transceiver. Men i manualen finns några fel som kan ge ordentligt med huvudbry. Delar med mig av det här, så kanske det sparar någon annan de timmar vi lagt ner.

 

Det finns en sammanställning över alla färger och deras betydelse i kablaget. Denna är rätt.

Några sidor senare finns beskrivet hur man kopplar in den mot en enhet med NMEA 0183-ingång. I mitt fall en PC-dator, i båtgrannens fall en Garmin-plotter. Dessa är fel. Det ger en inverterad signal som är obegriplig för plottern att förstå.

 

Felet består i att gul kabel, som i verkligheten är TX1-negativ (TXN), plötsligt blivit benämnd TX1-positiv (TXP). Den som i verkligheten är TX1-positiv och som signalen kommer på är istället grå kabel, vilken inte ens finns med på bilden. Om man jämför med bilden över alla ledare och dess färger samt förklaring (den på sidorna innan och som alltså är rätt) ser man tydligt att de rört till det. Rejält.

 

För att koppla ihop NMEA 0183 port 1 från denna AIS till en plotter skall man alltså koppla grå kabel till plotterns NMEA 0183 "input positive", och gul kabel till NMEA0183 "input negative" (eller plotterns jord).

På en PC-dator med serieport kopplar man gul kabel till stift 5 (jord) och grå kabel till stift 2 (PC:ns RxD) på den 9-poliga D-subkontakten till PC:n.

 

Se sedan till att plotterns serieport NMEA input och Caminons com-port 1 är inställda på samma baudrate, förslagsvis 38400 bit/s.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...