callevs 0 Postad 17 Mars , 2014 Hej! Är det nån Scampiseglare som regelbundet passerar under broarna på Södermalm. Vi har båtplats i Årstaviken och har hittills sluppit broöppning med vår lilla båt. Nu är det en Scampi på gång och jag hoppas kunna fortsätta med det. I Sailguide anges masthöjden över vattenlinje till 11,2 meter. Låter lite kort tycker jag. Om det stämmer borde jag kunna krypa under broarna som har en fri höjd på 12,9 resp 12,8 meter vid medelvattenstånd (på egen risk jag vet). Någon som provat? Tack! Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brstfanp 9 Postad 28 Mars , 2014 Hej! Jag har gått igenom flera gånger med knapp marginal. Vid normalvattenstånd så har jag haft 5-10 cm marginal vid Skansbron (utan windex och vindgivare). Danvikstullsbron har betydligt större marginal, nära en meter tror jag. Där är problemet att det går betydligt mer vågor. När jag passerat Skansbron har jag bett slussvakten att kolla min marginal över maststoppen och han har ropat den i sin högtalare. Normalt inväntar jag broöppning men i fjol var Skansbron stängd pga ombyggnad. Du kan hitta några diskussioner om just dessa broar och Scampi inklusive bilder: https://www.facebook.com/groups/488149174568020/search/?query=skansbron Uppgifterna i Sailguide är lite tveksamma. Masthöjden varierar en hel del inom ramen för klassreglerna. Mastlikets längd har ett maxmått men det skiljer sig hur högt upp bommen sitter och en del har en kal del över storseglet. De flesta Scampi Mk IV verkar ha ett maströr som är 11 meter +/- 10 cm. Jag har inte mätt upp min egen masthöjd men ska göra det. Finns flera diskussioner om det i Facebookgruppen "Scampiseglarna", ./stefan Scampi 5213 Vindil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redmule 0 Postad 22 Juli , 2014 Hej! Jag har skaffat en Lill-Scampi för ca tre veckor sedan. Undrar om någon av er mätt masthöjden? Jag har tidigare haft en Vega och har en ganska stor rullgenua från den. Jag undrar nu om det är möjligt att använda den på Lill-Scampin? Har för mig att Vegans masthöjd är ca 10m. Se'n är det frågan om hur långt det är fram till förstagsinfäsningen. Hittar inga uppgifter om det. Minns inte heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 31 Juli , 2014 Vegans mast är ca. 9m, ca. 11,5 m från vattenytan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser