Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jocke_jojje

Öka Farten på bornö 23/motorbyte_bärplan?

Rekommendera Poster

Hej!

jag har en bornö 23 (snipa med deplacements skrov, sägs det) med en MD2B 25hk från 1977.

Jag undrar om man först och främst sätter på en bärplan på aktern om man då kan få upp båten i högre fart?

 

och om man byter till en större motor som 3cyl 30 hk och uppåt med bärplan om man då kan få upp farten ännu mer?

 

Varför jag undrar är för att vissa säger att : de har fått en högre fart än 5-6 knop med större motor på just denna bornö 23, men då har de haft bärplan och en större motor som Perkins 50kh från 70 talet. Enligt dem har man då kunnat ha marsch fart på 8 knop istälelt för 5 som nu. Men detta är som sagt 50/50 och inte av alla.

Är det någon som vet så är jag mycket tacksam, bilder på båten finns hår på min sjöbod och bifogat med här . jämfört med andra snipor är inte denna så rund i aktern. men återkom gärna :)

 

vi står eventuellt inför ett motorbyte mot sommaren och är därför tacksam för svar om man skall sätta in en större motor eller liknande som nu.

 

post-10021793-1394237801,9932_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är svårt att öka farten på en snipa. Det finns snipor med modifierad botten, även planande. Med din båt blir det inte lätt att öka farten, du blir nog besviken på gångläge och driftekonomi om du monterar starkare motor. En snipa är mycket lättdriven och billig i drift upp till sin naturliga maxfart som bestämms av vattenlinje längden. Lägg helre pengarna på en annan båt om du vill åka fortare.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...