Gäst Roland Postad 12 Mars , 2005 Vad är ett sonar ekolod för något?? Man vill ju ha ett ekolod som ger en djupvarning i tid så att inte varningen kommer först när man har kört på stenen....och propelern har förstörts.... Vad är det som bestämmer ekolodets snabbhet att uppgiva information så långt framför båten som möjligt???????? Skillnad på mhz och pizels?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 12 Mars , 2005 Sonar är såvitt jag vet det engelska ordet för ekolod. Frekvens mäts i enheten hz [hertz]. Upplösningen på skärmen mäts i antal bildpunkter sk pixels. Ett sk framåtseende ekolod blir väldigt dyrt (5' - 10' kr) Snabbheten bestäms av givarens placering, effekt och svepvinkel. En mindre svepvinkel kan ge ett snabbare lod med tätare uppdaterning av bilden. Slutligen, ett ekolod är ingen ersättning till sjökort utan ett komplement. http://www.regalmarin.se/fiske_tips/del_13_troll_skola.html /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 12 Mars , 2005 Sonar är ekolod på engelska. Sonar brukar man även kalla ekolod som fungerar som en slags radar fast under vatten, den ser runt båten m.a.o. för stora fiskebåtar då... Du ser inte vad som finns framför båten med ett vanligt ekolod sålänge du inte har ett just framåtseende ekolod. Mhz är frekvensen som skickas ut av givaren och jag antar att du menar pixels med pizels, det är antal bildpunkter på ekolodets skärm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 12 Mars , 2005 Jaha, där var ett svar redan ja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 12 Mars , 2005 >>Ekolod kallas Echo Sounder på engelska>> Nja det vet jag inte om jag håller med om. I de artiklar jag läst står det antingen fishfinder eller sonar. Tex står det om Cuda 128: The most affordable Eagle Sonar ever! //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikBang 0 Postad 12 Mars , 2005 Hyggelig at noen tar det opp. Jeg skulle gjerne ha et fremadseende lod for bruk under langsom ferd, eksempelvis når man finner ankerplass i skjærgården. Jeg har mer enn 20 års erfaring fra proffesjonelle sonar system, og selv med nyere system til bruk for min-identifikasjon er det ofte problem å få entydig informasjon for sonar operatører med lang utdannelse og erfaring. Jeg vil derfor tro at den reelle nytteverdi av et fremadseende ekkolod vil begrense seg til langsom (<3 knop) fart. Dernest må line of sight oppretholdes, det vil si at svingeren (transducer - sender/mottaker under vatten) må ha fri sikt mellom objekt og transducer Har noen erfaring hörer jeg gjerne - for selv om jeg er skeptisk ville jeg gjerne investere i et som har bra nytteverdi. Mhv - Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 12 Mars , 2005 jag känner 2 st som gått på grund bara för dom har glott på ekolodet. ha alltit sjökortet framme och titta på det oxå och framför allt kör försiktigt :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikBang 0 Postad 12 Mars , 2005 Det fins jo områder hvor sjøkart ikke er bra - utenfor farleder til eksempel, i områder hvor det er grunnt vatten og like fult muligheter for å finne en bra ankarplats - så om du kjör tett opp til land for å ankre vil du ha mulighet for å se t.eks. hvor närt du kan gå - og da må du selvfølgelig gå sakte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 12 Mars , 2005 >>ekolod som visar djupet i endast siffror kallas Echo sounder>> Har dock aldrig sett dom orden. I tillbehörslistorna står det i så fall Digital Depth Finder eller Digital Depth Indicator //Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser