Diwineq 2 Postad 6 November , 2013 Tjena Köpte mig en båt till för ett tag sen, dock första utombordaren och har lite problem. Motorn är en 40 hk Mariner med okänd årsmodell vilket jag försöker ta reda på med denna bild i en annan tråd : BILD Det är så att den bluddrar och går ojämt och vill inte gå på full effekt. Det jag har gjort hittills är att plocka isär bränslepump och bytt membran och packningar där, tagit bort filter och testat med annat och även utan, rengjort förgasaren och munstycken osv. Dock så såg jag att en gummiplugg satt över lågfartsmunstycket (antar att det var lågfartsmunstycket) och testade ta bort denna och rengöra även det munstycket samt resterande delar. Då gick motorn jättefint på tomgång men fick på toook för mycket bensin vid gaspådrag. Motorn har fungerat som den är just nu innan så det borde gå att få den till att gå som den är inställd nu med. Då till frågorna, vad kan det vara som gör att maskinen gå orent och inte vill varva ut? Har inte bytt stiften än dock, de som sitter där är B8HS tror jag och de som står under är en klisterlapp med B7HS, vad är skillnaden där? Ska jag testa byta och se om det blir skillnad? Kylning osv får den och det är bra flöde. Tacksam för svar och tips och trix på vad jag kan testa härnäst! Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 November , 2013 Angående tändstiften, kolla NGKs hemsida för rekomendation. Det är viktigt med rätt stift. 8 är lite hårdare än 7 an och det ger att 7ans egenskaper är lättstartad motor, men inte riktigt lika mycket prestandagivande... Så om du ska välja mellan b7 och b8, använd b8. Men somsagt, kolla ngk.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser