Gå till innehåll
onsdag 06 augusti 2025
Diwineq

Motorn dör av

Rekommendera Poster

Tjena

Köpte mig en båt till för ett tag sen, dock första utombordaren och har lite problem.

Motorn är en 40 hk Mariner med okänd årsmodell vilket jag försöker ta reda på med denna bild i en annan tråd : BILD

Det är så att den bluddrar och går ojämt och vill inte gå på full effekt.

Det jag har gjort hittills är att plocka isär bränslepump och bytt membran och packningar där, tagit bort filter och testat med annat och även utan, rengjort förgasaren och munstycken osv. Dock så såg jag att en gummiplugg satt över lågfartsmunstycket (antar att det var lågfartsmunstycket) och testade ta bort denna och rengöra även det munstycket samt resterande delar. Då gick motorn jättefint på tomgång men fick på toook för mycket bensin vid gaspådrag. 

Motorn har fungerat som den är just nu innan så det borde gå att få den till att gå som den är inställd nu med.

Då till frågorna, vad kan det vara som gör att maskinen gå orent och inte vill varva ut?       Har inte bytt stiften än dock, de som sitter där är B8HS tror jag och de som står under är en klisterlapp med B7HS, vad är skillnaden där? Ska jag testa byta och se om det blir skillnad? Kylning osv får den och det är bra flöde.

Tacksam för svar och tips och trix på vad jag kan testa härnäst!

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Angående tändstiften, kolla NGKs hemsida för rekomendation. Det är viktigt med rätt stift. 8 är lite hårdare än 7 an och det ger att 7ans egenskaper är lättstartad motor, men inte riktigt lika mycket prestandagivande... Så om du ska välja mellan b7 och b8, använd b8. Men somsagt, kolla ngk.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...