Gå till innehåll
onsdag 16 juli 2025
krfr99

Ekolod till Garmin 720s fungerar inte

Rekommendera Poster

Hej alla hjälpsamma, har sprungit på en konstighet med vår nya Garmin 720s som nu rustas för sommarens äventyr.

Till denna har vi monterat ett ekolod i skrovet på vår SeaRay 260 och kopplat in. Enheten upptäcker anslutningen men jag får bara djup & djupkurva väldigt sproadiskt - oftast inte alls.

I felsökningssyfte har vi testat med ett utanpåliggande ekolod också, med samma fenomen. Svag och ojämn avläsning av djup.

Vad kan detta bero på? Vi har även testat att uppgradera till senste version av GPS'en utan någon skillnad.

Alla tips mottages tacksamt!

/Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet när ekolod ger sporadiska djupangivelser är att det antingen passerar luft under sensorn eller, vid inombordsmontage, att det är luftfickor i skrovet eller i fästmaterialet.

Får du bättre/fler angivelser om du ligger stilla än om du kör båten?

Om det är samma mönster oavsett så skulle jag gå tillbaka till butiken med den och be dem testa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tackar för svar, samma fenomen oavsett om vi ligger still eller åker. 

Provade att koppla ur inbygda smart craft ekolodet för att säkerställa att dom inte ligger på samma frekvens, men ingen skillnad.

Rackarns märkligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Har samma uppsättning som du och jag läste alla tips om hur man skulle prova med plastpåse etc. Fick aldrig någon ordning på det. Tillslut fann jag en bild på en likadan båt och då satt givaren under motorn. Chansade och satte fast den med sika. Sen i med glykol och fick samma problem som du. Sporadiskt ekolod. Kontakade Garmin och de tipsade om vinkeln på givaren. Ändrade givaren så rakt som möjligt och då fick jag en perfekt signal.

Nu har jag aldrig problem med det. Så prova att ändra vinkeln på givaren. Jag har en inombordsgivare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tackar för tips - det skall jag testa. Ett litet förtydligande, med vinkeln till givaren, menar då vinkeln som man sätter ekolodet i i förhållande till skrovet? Dvs att försöka få den så centrerad nedåt botten som möjligt ?

Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inomborsgivare? Den sätts ju fast i en adapter som är fylld med vätska. Jag skruvade loss givaren, vred den så den hamnade horisontalt (ungefär, omöjligt att mäta i motorrummet dock). Sen skruvade jag fast den igen. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...