studiobtc 0 Postad 6 Februari , 2013 Har en tråratt i min båt. Den är ganska sliten så jag vill ta av den och ge den lite kärlek, men hur gör man? Är det nåt som är viktigt att tänka på? Vill ju inte stå där som en idiot sen och inte få på den...Den är skruvad på av nån form förstår jag men det känns lite konstigt att ge sig på att plocka isär den utan att egentligen veta risker och vad man bör tänka på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 6 Februari , 2013 Såhär ser det ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 Februari , 2013 Under centrumkåpan sitter en mutter, lossa denna och dra ratten rakt ut, den kan som min sitta som tusan, jag använde avdragare när jag lossade min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 6 Februari , 2013 Okej .. då vet jag, de e inget viktigt man bör tänka på då vid detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 Februari , 2013 Om jag minns rätt la jag ett par mindre plattjärn bakom så att klorna på avdragaren inte skulle skava in i ratten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 5 Postad 6 Februari , 2013 Om du har en kompis i närheten så kan denne dra ratten hårt bakåt samtidigt som du slår med en hammare på en träkloss (helst ek) på centrummuttern. Se till att muttern är lossad men ändå sitter på så pass långt att gängorna inte skadas. Muttern fångar också upp ratten så kompisen inte flyger iväg när ratten släpper. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 Februari , 2013 Precis som båtgrannen i hallen gjorde i vintras och styrväxeln gick sönder..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Februari , 2013 Westis grannen hade tur att den gick sönder på land. Skulle tro att han bankade en stund. Fred helt rätt teknik, jag brukar sätta en hammare rätt på muttern/axlen och slå med en annan på den första hammaren, brukar spänna ratten hårt upp med den handen som håller innre hammaren även knäna hjälper till att spänna uppåt så hårt man orkar, sedan gäller ett rappt slag inget bankande. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 6 Februari , 2013 Kan så vara att det redan fanns sprickbildningar i styrväxeln, i detta fal gjorde det inget då det skulle monteras hydraulisk styrning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser