jokar 0 Postad 8 Januari , 2013 Hej! Märkte att kölinfästningen var rostig (se bild). Jag förstår att det inte är bra, vad kan man rimligen (båten är från 1974) göra åt det? Tack för tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Januari , 2013 Hej, vad är det man ser i den kullvälta bilden? Ser ut som en rostig svetsfog i ett annars rostfritt plåtskott? Skulle förmodligen använt rostätare och sen litet zinkfärg (prod.nr. 367416), tycker zinkfärg funkar skapligt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 10 Januari , 2013 Det man ser är en tvärgående metallbalk under maxi 77:ans durk. Jag har tänkt att kölen hålls uppe av dessa. Rostätare, kommer inte det att försvaga denna tillsynes viktiga balk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Januari , 2013 Slipar man svetsfogen för målning så försvinner väl även litet frisk metall, tänker mig att rostätare är skonsammare. Skulle i.s.f. bara borstat med stålborste innan. Kölen är säkert på vanligt manér fäst med kraftiga ingjutna vertikala bultar. Dessa plus muttrarna är väl överplastade så de inte syns alls. Antagligen förstyvar plåtbalken konstruktionen litet ytterligare för att motverka s.k. svajköl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 11 Januari , 2013 Kan du inte ta en tydligare bild så man kan se riktigt vad bilden visar? Det jag ser är sprucken plastning av tvärskottet som ju ska staga upp kölen och för att motverka svajköl, så den skadan MÅSTE åtgärdas! Sen tycker jag att du bör slipa rent runt kölbultarna och inspektera dom. Det är troligen dags att frächa upp en del där också, liksom övriga infästningar i båten som t.ex. vant- och akterstagsinfästningar. Dom är också av rostande järn. Nu tycket du nog att jag svartmålar för mycket, men det kostar så lite att kolla och vara SÄKER på att du inte måste göra ett mastodontjobb innan sjösättning. Är övriga delar intakta så plasta in dom igen och du kan sova gott om nätterna, i annat fall finns risk för köl- eller masthaveri, och DET är inte trevligt alls. Kör på säkerhet. Lycka till och meddela resultatet, det finns många som har liknande problem.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser