Gå till innehåll
onsdag 06 augusti 2025
daniblixt

Nybörjare vinterförvaring Inombordare

Rekommendera Poster

Hej.

Hur skall man tömma motor innan vinterförvaring?

Finns det nogon bra guide till det?

 

Tacksamm för alla svar!

 

Four winns 180 Horizon -07  Volvo Penta V6 4,3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt novis på detta bör du ta någon som verkligen kan till hjälp första gången. Minsta miss betyder nytt motorblock i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en guide om du går in på drevia.se och kollar under råd och tips, det är inte särskilt svårt kommer du att upptäcka. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns dessutom många bra filmer på youtube. smiley Det är inte svårt om du bara är noggrann...fast så ör det ju med allt man tar sig för å andra sidan....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har en lika dan båt fast en 1998. Jag dränerar motorn och fyller på med glykol för rostskyddetsskull.

 

Kör motorn med en spolmuff om båten gått i saltvatten

Lossa på dränerskruvarna på sidan av blocket 1st på höger respektive vänster sida. (9/16 nyckel). Ta bort gummihattarna i bakkanten på kyllimporna, sitter med slangklämmor. Ta bort en liten rostfri spårskruv som sitter på drevets överhus på vänster sida (med drevet nertiltat). Lossa slangarna på råvattenpumpen. Lossa slangen mot oljekylaren (riktigt bökigt). Kör motorn i två sek utan att motorn startar. Motorn är dränerad. Återmontera borttaget material.

Det bästa är att köra igenom med glykol också för att ha det riktigt frostsäkert och för rostskyddets skull, då kan man hoppa över dräneringen av oljekylaren och start av motorn det gör i alla fall jag. Sätt dit en vanlig kylarslang från en bil (finns billiga på biltema) på råvattenpumpens sugsida, tryck in en 2-3 meter lång 3/4 trädgårdslangslang i den monterade kylarslangen, skarven måste vara tät annars suger vattenpumpen in luft. Ställ en plastbalja under drevet, viktigt att den når in till akterspegeln där vattnet kommer ut. Jag använder en murarbalja från Biltema. Stoppa i slangen från motorn i baljan och fyll på med Glykol blandat vatten. Starta motorn och kör den riktigt varm. Återställ efter konservering. Till sommarn är det att dränera motorn på glykolen, bara att lossa alla plugar och släppa ut glykolen i botten på båten. Ställ under en balja och öppna dränerpluggen i båten. Glykolen kan du spara till nästa konservering, kontrollera bara att inte glykolen är för utspädd bara. Tänk på miljön, gräset dör direkt om du spiller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...