Krill 0 Postad 15 Augusti , 2012 Jag har nu en 40 hk fyrtakt på min Fjord 16 day (500 kg). Det går helt OK med upp till två vuxna och två små barn och lite packning. Men så fort man tar med ytterligare en vuxen är det bara gasen helt i botten som gäller om det ska plana. Med 4 vuxna är det 5 knop som gäller. Nu har jag fått tag på en 50 hk fyrtakt som jag ska fixa över vintern. Tror ni de extra 10 hk gör någon skillnad? Den väger 15 kg mer men har då powertrim vlket min nuvarande inte har. Det är och fyra cylindrar istället för tre och ca 950 cc istället för 750 cc (större vridmoment?). Senast ändrad av Krill | 15 augusti 2012 | 23:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 17 Augusti , 2012 Du kan ju gärna skriva exakt vilka motorer det är så blir det lättare att svara. Själv har jag bytt på min RYDS480 från 30hk till 40hk (tvåtakt bägge) och det blev liten ökning av maxfart men däremot så blev det mycket bättre drag med flera passagerare ombord eller när man t.ex drar wakeboard eller ring. Powertrim är bekvämt när man t.ex fiskar på grunda vatten, då kan man höja riggen utan att släppa spöt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krill 0 Postad 17 Augusti , 2012 På begäran: Nuvarande motor: 1999 Mariner 40 hp, fourstroke, 3 cyl, förgasare, 747 cc, 93 kg, gas assisted tilt. Eventuell ny motor: 1997 Mariner 50 hp, fourstroke, 4 cyl, förgasare, 935 cc, 112 kg, powertrim. Toppfart är inte viktigt. Jag har en fyrbladig prop med stigning 10 och med den gör båten ledigt 25 knop med två pers i båten och det räcker gott och väl. Huvudsakligen är motorbytet för att kunna ligga runt 4500-5000 rpm i plan utan att motorn blir alltför ansträngd. Huvudsakligen tycker jag powertrim är bra för at justera just trim under gång (i plan). När det gäller fiske så fiskar jag i norra Bohuslän och det är väldigt sällan grundare än 10 m. Är det förresten någon som har sett vridmomentskurvor för dessa eller liknande motorer? Senast ändrad av Krill | 17 augusti 2012 | 13:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 Augusti , 2012 Lite förenklat kan man säga att för att komma upp i planing behövs 10 hk motor per 200 kg totalvikt (båt plus motor plus passagerare plus övrig last). Så byter du till motorn med 50 hk så borde du kunna ha med 200 kg - 15 kg = 2 vuxna extra jämfört med idag. Fast sedan spelar propellern stor roll, genom att ha lägre stigning (ungefär som lägre växel på en bil) så går det lättare att komma upp i planing. Så du skulle även kunna skaffa en extra propeller till din 40 hk och byta om det är många som ska åka med. Och det spelar även roll vilken propeller du sätter på 50 hk motorn. Ibland kan det hjälpa att be ett par av de vuxna att sätta/ställa sig längre fram i båten. Eller att ändra motorns trimvinkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser