Gå till innehåll
fredag 01 augusti 2025
Jagecarl

Tung båt (sport craft 190) vatten i skrovet??

Rekommendera Poster

Hej! Köpte nyligen en Sport Craft 190 DC från 88 med VP AQ151A (146hk enl uppgift) och 290 drev. Runt 5,8m lång. Har haft lite motorproblem (kylning, laddning mm) som vi nu fått ordning på, men båten känns trött. Motorn känns pigg och varvar upp fint, men får knappt upp båten i plan om det är 3 pers i båten, och det tar tid även om jag är ensam i båten. Maxfart runt 25knop med gasen i botten när jag ör ensam i båten. Känns som det är något fel, borde väl vara betydligt kvickare upp i plan och med en maxfart på över 30knop iaf?? Båten har också slagsida mot styrbord. Misstänker att det står vatten i den, men hittar ingen väg in i den delen av skrovet. (det är två längsgående balkar, mitten mellan dessa är lucka med tank under samt motor och länspump etc, men de två utrymmen vid sidorna om dessa balkar verkar ej vara åtkomliga). Övrigt som kanske kan påverka är: Elektriska trimplanen är utbytta mot fasta. Propellern har liten skada men känns marginell. Tilten hamnar i botten (längst ner) vid drift då något är otätt i hydraliken. Tycker dock att båten borde vara betydligt kvickare trots detta. Har förstått att vissa båtar skall kunna absorbera vatten i bjälkar/material etc och bli mycket tyngre än den borde vara. Kan det vara felet? Hur kollar man det (hittar inga uppgifter om vad båten skall väga), och - viktigare - kan det åtgärdas isf? Mycket tacksam för råd eller förslag kring vad det kan vara för fel! Uppskattas!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är själv rätt nybliven båtägare men jag har redan upptäckt att rätt val av propeller och en väl rengjord båt kan ha stor betydelse för toppfart och planingsförmåga. Om man har fel diameter/stingning på propellern kan man förlora flera knop i toppfart/acceleration. En liten skada kan säkert också påverka toppfarten något. Om sedan skrovet under vattenlinjen är hårt ansatt av smuts och havstulpaner etc tappar man även där fart och acc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...