Gå till innehåll
onsdag 08 juli 2026
tjomme58

catalina m22-68

Rekommendera Poster

Hej är det någon som vet om det är svårt att byta en b18 till en b20 alt b30?tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta från B18 till B20 är lätt bara att skruva dit i princip, endast detaljkillnader. En B30 har 6 cylindrar och är mycket längre bortåt 50% längre faktiskt så den får inte plats i befintlig motorlåda. Jag har en Catalina själv och på min båt sitter tanken i facket framför motorn så det blir en hel del ombyggnader förutom motorlådan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

B18 satt i Volvo PV544 och Amason, B20 satt i Volvo 142/144. Det var ganska vanligt att vi monterade in B20 i Amason och trimmade upp dem lite.

B30 satt i Volvo 164. B30 satt även i en del kraftaggregat och terängbil 103 som Försvaret hade.

Det som skilde Marinmotorerna från bilmotorena var att topplocken hade bättre ventiler som tålde högre temperatur bla, vad jag minns. B30 motorn hade i stort sett samma komponenter och cylinderlopp och kolvar mm som B20 men 2 cylindrar till. Rak 6:a på 3 liter.

Med dubbla stromberförgasare gav den 130 Hk Din i 164:an och 160 Hk i 164E som hade elektroninsprutning. Det var de som trimmade motorn till 200 Hk utan att skrämma ihjäl den för mycket.

Om jag kommer ihåg rätt så vägde en komplett B20 ca 125 kg och en B30 ca 180kg, så dom är ju ialla fall måttligt tunga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...