JungmanJansson 0 Postad 11 Oktober , 2011 Hej. I år har jag för första gången en inombordare ett drev att ta hand om över vintern. Jag undrar över vad jag måste resp. bör göra med motor och drev. Jag har endast kört 10 timmar under sommaren och när jag köpte båten gjordes både motor- och drevservice. Alltså ganska nyservad. Det är en Mercruiser 4,3 med ett Alpha One-drev (sitter i en Bella 640 DC 2007). Jag skulle bli ytterst tacksam om någon med kunskaper i ämnet kan ge mig lite tips så att jag inte råkar förstöra något när det blir minusgrader. Tack på förhand! Senast ändrad av JungmanJansson | 11 oktober 2011 | 09:58 Senast ändrad av JungmanJansson | 11 oktober 2011 | 09:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 11 Oktober , 2011 Kolla på det här, finns många trådar att välja på. http://www.maringuiden.se/forum/;searchstr=konservering&forum=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 11 Oktober , 2011 Jag skulle kolla så att drevoljan ser ren och fin ut ...å sen skulle jag köra igenom glykol i sjövattensystemet, jag gissar att din motor är sötvattenkyld. På 10 tim körtid anser iaf jag att ett oljebyte i motorn är överdrivet, men jag vet att en del byter oavsett. Jag bytte förut varje år, men har ändrat till strategin vartannat år from nu. (kör mellan 10-25 tim/år) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JungmanJansson 0 Postad 17 Oktober , 2011 Löste problemet genom att kontakta BS Marin som har en mobil båtservice med utgångspunkt i Vallentuna (tror jag det var). En kille vid namn Filip dök upp på varvet och fixade vinterkonserveringen för en rimlig peng. Mycket nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser