Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Linni229

Ny båt - grymt nöjd!

Rekommendera Poster

Efter några års båtlöshet började jag i våras leta efter en trailerbar, oöm och inte minst sjöduglig styrpulpet att mestadels ha i Öresund. Priserna har sedan jag började leta sakteligen dalat till tilltalande nivåer, och jag har både tittat och provkört ett antal, bla Buster XL. Dessvärre verkar Bustrar med några år på nacken bli lite slitna, ffa avseende plywood-durken. Två av dem jag tittat på kändes lite mjuka, och med tanke på reservdelspriser på Buster kändes det inte lockande att behöva byta durken. Naturligtvis har jag sett fräscha XL, men då har priset varit lite i överkant.

Kollade också på några Ryds- och Utternbåtar, men plastbåt kändes ej aktuellt pga oömhetskravet då jag mestadels kommer ha båten på trailer, och således sätta i och ta upp båten tämligen ofta.

Hittade en Twister 500 i dykutförande på Blocket, lite av en udda-båt som jag inte kunde hitta några egentliga omdömen om annat än från tillverkaren, men bestämde mig för att åka och provköra den. Blev glatt överraskad, det är en grymt solid båt, som känns välbyggd om än bruksig i utformningen. Den saknade tyvärr fast drivmedelstank men var i övrigt vettigt disponerad och även försedd med en nerfällbar lucka på höger skrovsida, underlättande istigning i båten vid vattenskidåkning etc. Tog ut den på en provtur i havet och trots en del sjögång gick den övertygande bra och tryggt. Den jag körde var försedd med 60hp 4-t Suzuki, vilket verkar räcka gott till skillnad från XL där 60 känts lite i underkant.

Båten hade en del spår av användning, men gav ett fräscht och bra intryck, och frånvaron av en del bekvämlighetsdetaljer ser jag bara som en fördel. Jag slog till, och har nu även kört båten runt Kullaberg och är imponerad av att en femmetersbåt funkar så bra på öppet hav.

Kan således rekommendera denna båt, ffa för dem som liksom jag ställer krav på underhållsfrihet, sjöduglighet och robust utförande.

Mvh,

Linus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, är glad du är nöjd.

vet inte hur det ser ut med elsystemet för den har de monterad själv.

tror inte att det är nån fönster på den heller, men den kan jag fixa om du är intreserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruta finnns, och elsystemet verkar schysst upplagt. Saknar dock 12v-uttag, men skall försöka ordna detta själv.

/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten lägg gärna in några bilder i din sjöbod så vi får se hur den ser ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilder kommer nästa vecka! Är tyärr och jobbar 30 mil från båten just nu, känns lite trist när man vill ut ock köra...

Alubåtar: Är det den på bilden jag köpte? Nu är det ju ny motor och ruta på den i så fall.

/Linus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu att det måste vara en annan, gasreglaget sitter på höger sida på min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den båten gick till segelklubben i Karlskrona om jag kommer ihåg rätt.

Men vi provkörde den med en gammal 25hk och gick 15 knop med 3 pers och planade lätt som f*n.

Tror att detta är din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser bekant ut!

Har en fundering  - när jag tar upp luckan i skrovsidan följer det med en del vatten i den in i båten. Kan jag borra ett dräneringshål i den nedre flänsen så att det töms ut under själva uppfällningen?

/Linus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där kan man borra några små hål, det är ingen problem.

senare modeller har jag svetsad på en plåt och fylld med skum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...