Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
heXan

Digital TV antenn för motorbåt

Rekommendera Poster

Vår motorbåt saknar targabåge, gösstake eller liknande där en antenn i normala fall kan fästas.

Det bästa för oss vore en antenn som kan monteras och fästas temporärt vid behov för att sedan tas ned igen, typ som en mindre sugkoppsantenn eller något liknande. Jag förstår att det kan vara knepigt i en naturhamn, men i hemmahamnen mellan Y-bommarna och under bra väderförhållanden?

 

Vi vill helst inte skruva upp ett UFO uppe på däck heller rent estetiskt så då tänkte jag fråga här om ni har någon lösning?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville inte heller borra hål i båten och ha en fast monterad antenn. Det slutade med ett jag satte ett NOA fäste med en NOA platta med centrumhål i på grabbräcket. På plattan skruvade jag fast foten till min Glomex Vega.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt mig av en vanlig bordsantenn för hemmabruk, finns snygga och smidiga platta bordsantenner att köpa i vanlig elektronikaffär, jag köpte min på Onoff för ca: 150:- den är 20 x 20cm och jag lägger den på kapelltaket eller ställer den i vindrutan när TV:n åker fram. Nackdel är att antennförstärkningen drivs med 220v så landström måste till, fördelen är dock att den har visat sig vara betydligt bättre än de 12v drivna antenner som är avsedda för båtar. Har vid flertalet tillfällen fått frågan om vad jag har för antenn då grannbåtar inte fått någon bild medans vi har haft perfekt.

mvh

Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade en sån där hajfena men TV:n hittade inte en enda kanal trots att jag lyckades få upp den i höjd med vårt höga kapelltak. Dessutom var det nästan vindstilla och relativt fri sikt på Svinninge Marina 18km ifrån Nacka masterna. Kan avståndet vara för långt eller vad?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hajfenor har mindre upptagningsyta en den antenn jag använder, hajfenor ska helst vara fast monterade i exakt riktning mot masten.

Här kan du se vilken mast som är bäst och i vilken riktning du ska vända antennen.

http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/

Jag testade att slå in 184 92  Åkersberga då Svinninge marina inte var en giltig adress: Mottagningsförhållandena: strength_4.pngMycket goda 

Stockholm Nacka

Riktning 195o, 19 km 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till sak som kan underlätta TV-tittandet är Teracoms mobila tjänst om du har en smartphone.

Genom att gå till följande adress på din smartphone så kan du få information om vilken mast som är bäst beroende på var du befinner dig under sommaren.

http://www.teracom.se/mobil/rikta/

Fungerar nästan överallt och ger direkt information om vilken mast som är närmast samt vilken riktning den har.

Lycka tillyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, det blir att prova sig fram då! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...