Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
mobisma_peter

VP 290 DP Drev, ny power trimpump men sjunker vid gång ändå?

Rekommendera Poster

Hej jag har precis bytt ut min hydralpump(power trim pump), mot den senare modellen som har plastbehållaren så man ser oljenivån. Drevet är Volvo Penta 290DP.

Jag har följt instruktionerna som följer, efter installationen hissa drevet 6 - 10 ggr upp och ner för att lufta ur systemet.

På land innan sjösättningen, testade jag följande.

1. Hissade upp drevet i olika lägen väntade 30 min , drevet sjönk inte.

Båten i sjön (Sjösatte igår)

2. Hissade drevet och körde lungt, drevet sjönk inte. vid låg fart.

3. Trimmade upp drevet till 8 körde i ca 30 knop, plötsligt så sjönk drevet till - 8 alltså till botten?

Frågan är ska drevet bete sig så här? ska man inte kunna välja själv vilket läge drevet ska vara?



Senast ändrad av mobisma_peter | 04 juni 2011 | 20:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns bara två hydralslangar i så fal väl? de va dyra här i sverige kollade 2.400 styck ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kolvarna nya? oftast läcker gamla typen av kolvar. Slangarna brukar läcka i anslutningarna. Det finns totalt 4 slangar, 2 innanför skölden som går till pumpen och 2 utanför skölden som går till kolvarna. Om det försvinner olja från behållaren har du ett läckage, förvinner ingen olja är det kolvarna som inte håller tätt. Köp från US.



Senast ändrad av Fyrtornet | 05 juni 2011 | 09:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har samma problem med drevet så passar på att ställa en fråga i tråden, om det inte finns något oljeläckage är det uteslutande kolvarna eller kan det vara något annat?

Hur pass svårt är det att byta detta själv?

Har inte sjösatt än, är det någon fara att köra denna säsongen utan åtgärd mer än att jag möjligen får något ökad förbrukning?

mvh

Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar vara 3 problem med powertrim. Om oljenivån sjunker i behållaren läcker olja ut någonstans oftast i anslutningarna till skölden, pumpen eller kolvarna det kan även läcka ut vid själva tätningen på kolvstången till kolvarna. Försvinner olja måste man lokalisera var det läcker. Om ingen olja försvinner alltså det finns inget läckage så är det antingen pumpen (om du har den gamla modellen) som inte håller tätt (inne i själva pumpen) eller också läcker det inne i själva kolvarna.  Möjligen kan momentum renovera kolvarna. Beställer du t.ex nya kolvar från USA får du en komplett sats (2st kolvar, slangar mm) för ca6000,-. 

Slangarna kan vara lite luriga att byta, pumpen är ganska lätt. Kolvarna däremot kan vara jävliga att byta.

Ingen fara att köra en säsong.



Senast ändrad av Fyrtornet | 05 juni 2011 | 22:15
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon Fyrtornet, misstänkte att det inte skulle vara för enkelt att fixa själv, får bli att kolla närmare på detta till hösten. Nu är det hög tid att sjösätta och njuta av båtlivet iställetsmiley

Trevlig sommar!

Hampus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren. Ska testköra imorgon till vattungarna ska meddela om drevet sjönk igen, vet inte om det är tillräckligt avluftat efter trimpumpsinstallationen. Annars så köper jag kolvarna i staterna....

Föresten Ny pump USA 1600 kr, 2 st reläer 225 kr styck hos drev.se sen 250 spänn kabel enkelt att göra egen kabelstam till sist fixa egen fästplåt eller köp den hos volvo penta för en 400 - 500 spänn. allt som allt kostade ungefär 3500 kr tull frakt kabel reläer. ;-)

Har ritningen på kabelstammen och reläer hur allt ska sitta om nån vill ha?



Senast ändrad av mobisma_peter | 06 juni 2011 | 00:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hampus innan du köper någon del, kanske rentutav i onödan. Gör följande, koppla loss powertrimpumpen gå till en marin-service och be dem kolla att trycket är rätt. Om trycket är rätt på pumpen så är det fel på trim-kolvarna. Annars om trycket är fel i trimpumpen så köp ny via US

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska jag göra, tack för tipset Peteryes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hampus ytterliggare här är min gamla tråd för några dagar sedan

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=395361

som beskriver lite om installation av ny powertrimpump. Om du behöver ritning på elen(kabelstammen) så hör av dig till min mail kth_peter@hotmail.com inget avancerat att klippa till och skala kablar med kabelskor och krympslang...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, läste din tidigare tråd och fick mycket bra info. Kommer inte ge mig på detta nu men blir till hösten så jag återkommer gärna med lite frågor om det är OK?

Tack för hjälpen och ha en skön sommarsmiley

Hampus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hampus. javisst hör av dig så ska jag ge dig detaljrik info.... snygg båt du har förresten. ha en riktig skön båtsommar.



Senast ändrad av mobisma_peter | 08 juni 2011 | 16:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...