Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025
T_intercooler

Johanson 55hk 69. Ingen gnista

Rekommendera Poster

Hej!

Har som rubriken säger en död johnson från 69 med elektrisk fram och back.

Den ger ingen gnista utom presis när man slår från startmotorn.

Har kopplat in plus på en lila kabel samt på kabeln till reglaget för fram back (lila/grön). har även koll på vilken kabel som är till choke (lila/vit), sen är det ett par som ställer till problem..

Är det någon som sitter på något elschema eller info om vad som kan vara fel?

Får ingen gnista alls om jag inte har ström på den lila.

Tack på förhand

MVH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt dött är kanske en överdrift eftersom du får gnista när startmotorn kopplas ur. :)
Antyder att felet möjligen kan ligga i den mekaniska brytarens (2. breaker assembly) funktion?
http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1969/55ESL69A 1969/DISTRIBUTOR GROUP/parts.html

Kan eventuellt vara så att brytarna bryter vid helt fel tidpunkt, alltså så att fördelaren (20. distributor...) med sin roterande tändstifts-väljare (70. rotor assy) inte pekar mot nåt tändstift alls utan befinner sig i ett mellanläge varje gång brytaren försöker utlösa en gnista?
Skulle själv försökt att kolla detta genom att anordna ett litet gnistgap (säg försiktigtvis 5 mm brett) direkt på tändspolens högspänningsuttag (68. coil&yoke assy). På det viset upptäcks alla gnistförsök oavsett tidpunkt och gnistgapets 5mm-avstånd (ca 5 kV) antyder samtidigt att gnistan kan ha kraft nog för att funka i motorns höga kompression.

Hittade f.ö. en forumtråd med ett tips hur man kan kolla att powerpack fungerar. (En liten wattsvag glödlampa ansluts tydligen mellan blå kabel och jord, och skall då normalt glöda svagt svagt efter hur brytarna roteras.) Lila kabel skall som du säger ha 12V vid testet.
Nu tror jag som sagt inte på fel i denna tydligen dyra powerpack, eftersom du ju faktiskt får gnistor ibland.
http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?23256-No-Spark-Johnson-1969-55-horse-55ESL69A

Du har vad jag begriper en tidig variant av sk CDI (Capacitive discharge ignitition), ännu med mekanisk brytare och fördelare. Fördelen med CDI verkar annars främst vara riktigt bra gnista vid högt varvtal och även att batteri-tändspolar kan göras små&lätta, det sistnämnda särskilt bra ifall de är lika många som cylinderantalet i lättviktiga utbordare.

Kanske lite överkurs, men MC-racing-sajten nedan utreder för- & nackdelar med olika tändsystem på ett bra sätt. http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/motorteknik.pdf
(Notera att batteritändning allmänt ger hög startsäkerhet jämfört med magnetsystem, eftersom magnetsystem genererar så dåligt vid lågvarv. Samtidigt så ger magneten desto högre energi vid  höga varv jämfört med batterisystem, så för att uppnå både hög startsäkerhet plus bra högvarvsgnista så kan batterimatad CDI vara bra. Nåt ditåt.)

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 31 maj 2011 | 18:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för den infon och hjälpen.

Har inte fått liv i den än dock, tog och vred svänghjulet för hand för att se om det hände något.

Åt rätt håll händer inget men åt fel håll kommer det gnista.. Är det någon som blir klok då detta?? Jag blir inte det iaf.

Ska lyfta av svänghjulet och se hur det ser ut

Tack så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle kunna vara fjäderringen nr 54 som kortsluter den har ju till uppgift o göra detta om den skulle gå åt fel håll motorn brukar bli nedsliten denna reversring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kommer man åt den utan att lyfta svänghjulet? bara för att testa? eller går den att ta bort helt?

Så underbart att det finns folk med kunskap som delar med sig. Tusen tack så länge!



Senast ändrad av T_intercooler | 31 maj 2011 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...