Johan_HR 0 Postad 23 Maj , 2011 Jag har en Tohatsu M40D årsmodell 2006, som nu börjat gnissla från propellern. Detta ljud förekommer endast på låga varv, men väsnas ordentligt. Det underliga är att gnisslandet enbart förekommer när jag har originalpropellern monterad. Jag köpte även en Propulsepropeller förra året och när jag använder denna finns ej något oljud. Jag är dock inte så nöjd med prestandan på Propulsen och använder därför helst originalpropellern. Från början trodde jag att detta ljud kom från växelhuset, men eftersom det bara låter med ena propellern så uteslöt jag att det skulle vara orsaken. Det är inte heller någon skada på originalpropellern, så det verkar inte troligt att det skulle vara obalans i denna. Nu vet jag bara inte vad jag ska göra åt mitt problem. Har ni någon teori om vad ljudet kan komma av, och vad man kan göra åt saken? Ska man köpa ytterligare en aluminiumpropeller eller kommer jag få samma problem igen då? Vore mycket tacksam för hjälp med detta . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser