neubert 52 Postad 11 Maj , 2011 Har lagat en hel del småskador på skrovet med gelcoatspackel. Kulören blev perfekt men runt själva lagningen har gelcoaten blivit ljusare. Antar att ´ jag har slipat bort för mycket då?!? Använde 320 papper ner tills jag fick bort all ny gelcoat som låg utanför sprickan och avslutade med att putsa lätt med 600papper... Hade bara lite cleaner från biltema med mig och gnuggade med polermaskin. Nu är skrovet slätt och fint men fläckigt.... Vad ska jag nu hitta på?????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palmqvist 3 Postad 12 Maj , 2011 Hej, antagligen är det så att du slipat bort en del av ytskiktet på din originalgelcoat utanför själva lagningen. Ytskiktet har en tendens att ändra färg med tiden, så nu har du fått fram originalfärgen. (Jag utgår från att du inte slipat så mycket att laminatet syns igenom.) Det du skulle kunna pröva är en tur med Abralon. Abralon är ett mycket fint slippapper som du sätter på din polermaskin. Börja med ett 1000-papper, sedan 2000. Med en sådan behandling kan du kanske få tillbaka originalfärgen på hela skrovet och därmed få bort fläckarna. Jag har själv använt Abralon en gång och är helnöjd. Alla oxider försvann. Mycket lättjobbat. Otroligt högblank yta efter behandlingen. Bara att spraya med en vattenflaska och sedan slipa. Helst en slipmaskin/polermaskin som går att köra på rätt låga varvtal (annars är det lätt hänt att vattnet centrifugeras bort och då blir slippappret snabbt fullt med gelcoatrester/oxider). Det bildas en vit mjölkliknande vätska när du slipar och detta är mycket lätt att tvätta bort. Avsluta med att vaxa. Kan vara värt att pröva. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 12 Maj , 2011 TACK! Satt och sökte i forumet igår kväll och kom fram till att jag skulle köpa autosol krom nånting och polera upp med men abralon låter som en bra idé!! Har aldrig provat det.. Vart köper man sånt?? Har en riktig polermaskin med 180mm rondell som jag kan ställa varvtal på så det borde nog gå ganska lätt! Vet inte riktigt hur man vet när man slipat igenom till laminatet men kan inte tänka mig att jag har slipat ner mer än någon tiondels millimeter om ens det! Får prova ikväll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palmqvist 3 Postad 12 Maj , 2011 Hej, om du slipat ända ner till laminatet så vet du det. Då ser du en mörk färg lysa igenom gelcoaten. Omöjligt att ta fel på. Personligen tycker jag Abralon slår Autosol med hästlängder. Lättare att jobba med, lättare att få ett snyggt resultat, går snabbare, håller längre. (Nej, jag har inga personliga intressen av Abralon. Är bara en mycket nöjd kund.) Abralon kan du köpa hos välsorterade järnaffärer, eller hos en del båtbutiker. T.ex. säljer Hjertmans Abralon. Leverantören heter Mirka (www.mirka.se). Där finns en lista på övriga återförsäljare, t.ex. Båtaccenten och de har även en liten beskrivning av hur man gör. Jämfört med den beskrivningen är min rekommendation att börja med 1000-papper och sedan 2000. 4000 är överkurs :-) Jag tror att Abralon bara finns i 150mm skivor, men välsorterade järnaffärer har sådana rondeller du kan köpa till din polermaskin. Lycka till, Stefan Senast ändrad av Palmqvist | 12 maj 2011 | 15:51 Senast ändrad av Palmqvist | 12 maj 2011 | 15:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser