Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
seekey

Färgseende

Rekommendera Poster

Jag är en av 350.000 personer i Sverige som har ett annorlunda färgseende, s. k. röd-grön färgblindhet. Hur gör alla ni andra i samma situation för att navigera säkert bland prickar och ljus? Själv använder jag en Seekey, men kanske det finns andra bra tips? Kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Grundfinnaren

Det där med gröna o röda prickar är ganska överdrivet i min mening....så länge det finns vatten är det bara at åka....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Det finns numera ett filter att köpa. Jag vet att praktiskt båtägande hade en artikel för ett tag sedan. //maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Färgblindhet borde gå att genmanipulera precis som man gör med GRÖNsaker. HAHA /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att man ska sterilisera alla färgblinda så att anlagen inte förs vidare? ;-) Allvarligt så antar jag att du menar farledssystemet. Det nuvarande systemet är faktiskt inte så gammalt, bara sedan 70-talet. Antagligen valde man det röd/gröna systemet helt enkelt för att det inte finns så mycket att annat välja på. Fyrar behöver tre olika färger för de tre sektorerna. Gult är ingen lämplig färg eftersom den är för lätt att förväxla med vitt. Utöver grönt och rött återstår i princip bara blått. Blått är ingen lämplig färg av flera skäl: - Glödlampor som används i fyrljus sänder ut väldigt lite blått ljus. - Blått ljus sprids kraftigt av dis och partiklar i luften och har väldigt dålig räckvidd till sjöss. - Blått är värdelöst i dagsljus eftersom prickarna får samma färg som omgivande hav och himmel. - Många färgblinda har även svårt med blått. Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...