Gå till innehåll
söndag 22 februari 2026
taggen14

nora 20 dc

Rekommendera Poster

Hej alla båt vänner idag har jag blivit stolt ägare till en nora 20 och den har en aq 145 monterad så jag undrar om någon annan på detta forum har det och kan berätta hur mycket den drar per distans och topp fart i princip allt för och nackdelar tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Trollkula

Jag har haft en tidigare med den motorn och den toppade ca. 29 knop, båten funkar bra att ligga  i 22-24 knop,

Idag har jag en Nora 20 med V8 i och den motorn är klockren i båten, toppar 42 knop så den varvar inte särskilt mycket i 25 knop som jag ser som en optimal hastighet.

Bränsleförbrukningen har jag noll koll på men det är värt varenda krona..

Eftersom den jag har är min andra Nora 20 så säger jag Grattis till en bra båt med bra egenskaper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tackar för det svaret det känns bra att man har gjort ett bra båt köp och när det blir dags för motor byte ska jag satsa på en v8 med det lät bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Trollkula

Ja du får en helt annan båt, även om den funkar bra med den bestyckningen du har.

Det som känns bra är att man inte behöver nyttja effekten som 8:an ger. en motorbåt går ju trots allt i uppförsbacke hela tiden...

Största fördelen med Nora 20 är att de går väldigt tryggt när det vågar på lite samt att man kan sova över om behovet uppstår...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...