Gå till innehåll
torsdag 08 januari 2026
Rolle85

Båtmässan i Göteborg 2011, motorbåtar och motorer

Rekommendera Poster

Tänkte jag skulle reflektera lite över dagens besök på båtmässan i Göteborg och motorbåtarna där. Det första som slog mig är alla nyuppstickare vad gäller båtar upp till 7 meter. Märken man aldrig har hört talas om och man konstaterar att inte bara Ryds, Uttern, HR och Askeladden dominerar längre. Ännu svårare blir det när dessa nya märken ser ut som rena kopior av sina väletablerade konkurrenter. Troligen för att många av dem sätts ihop i samma fabriker i Polen...prismässigt ligger de dock på samma nivå, frågan är bara vilka av dessa uppstickare som lever kvar tills nästa år?

Jag upplever det också som att de etablerade märkena stiger i pris för varje år. Dvs, man adderar mer utrustning och standarden ökar. Även de märken av tidigare enklare natur ligger numera i ett helt annat prissegment än tidigare. Slutsats, båtägande är dyrare än någonsin cheeky

Det jag också kan konstatera är att Walkaroundbåtar verkar bli mer och mer populära, något jag själv tycker är kul eftersom att jag gillar denna modell.

På motorsidan dominerar helt klar Evinrude och Mercurys 2-taktare med direktinsprutning. Generös garanti, mycket vridmoment, ibland lägre vikt, tyst och bränslesnål som en fyrtaktare samt enkel att serva själv är troligen orsaken till framgången. Låter i mina öron som en motor jag gärna lagt vantarna på.

Det var väl detta jag kunde konstarera i år smiley

Senast ändrad av Rolle85 | 13 februari 2011 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...