Gå till innehåll
torsdag 07 augusti 2025
elfanomad

Ojämn tomgång MD2030 vid kallstart

Rekommendera Poster

Halloj.

Jag har ett kanske inte så allvarligt problem men min motor går lite ojämnt till en början då jag startar den på våren och hösten, när det är kallt och fuktigt. Ska nämnas att jag gör något dumt då...använder startgas i en liten liten liten liten mängd. Man ska visst inte göra det på dieslar.

Gjorde en film idag så ni kan få höra/se hur motorvarvet pendlar:

Motorn är rätt ny eftersom den är en 2004 med ca 350 gångtimmar. Varför pendlar tomgången när det blivit lite kallare ute? Jag glödgar som vanligt, 20-30 sekunder men den vill inte hoppa igång. Måste fuska som sagt med startgas.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har en liten läcka på ditt bränslesystem?

Glödning 20/ 30 sec. kanske är för lite.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det..när du nämner bränslesystemet så tänkte jag även på om det kanske är luft i systemet. Läckage är jag rätt säker på att jag inte har, har kontrollerat alla slangar och kopplingar och inga spår efter diesel...
Vet dock inte om luft kan orsaka taskig tomgång i en början? Har bytt bränslefiltret endast en gång sen jag köpte den och luftade därefter enligt manualen, men kan ha missat lite. Borde den inte gå ojämnt hela tiden då?

Har också rengjort luftfiltret så det ska vara bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra beskrivning av ett fel att lägga in en film för allas beskådan! Tar till mig tipset.

Varvtalet varierar på det sätt som jag tycker en del dieslar gör. Har alltid trott att det är en varvtalsregulator som inte gör sitt jobb så där riktigt bra. Regulatorer av skilda slag har alltid en viss översväng  som ger en liten variation. Först när varvtalet kommit upp en bra bit stryper regulator och varvtalet går ned en hel del och den drar på för att upprepas. Kan vara en tröghet i regulatorn när det är kallt .

Detta är tro och ingen fackkunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju så att luft kommer in långt innan dieseln kommer ut, om du förstår vad jag menar.

Finns en typ av bränsleslang från en känd handlare som inte är lufttät speciellt länge.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...