Gå till innehåll
lördag 31 maj 2025
pekingbo

impeller axel

Rekommendera Poster

Har nu bytt impeller för första gången på min ALBIN 25. Den har en volvo penta 3mb. Enligt instruktions boken skulle man dra ut impellern och axeln så långt ut att man kunde skruva ut skruven som håller inpellern.

Jag fick ut hela axeln från pumphuset. Är det ett problem att hela axeln togs ut?

Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så bra, slitsen i axeln som driver den brukar ha vassa kanter, dom kan skada packboxarna/stefatätningarna som är lite kännsliga. Det är därför den inte ska dras ut mer än att man precis kan få bort skruven som håller impellern.

Kolla när du sjösatt och startat motorn så att det inte kommer vatten i skvallerhålet under pumpen, eller ännu viktigare att det inte läcker in kylvatten i motorn.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabbt svar.

Hur ska jag veta om det kommer in vatten i motorn. Är det säkrast att byta packbox?

Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska inte måla fan på väggen!

Men pumpen bör ju vara mer än 30 år gammal, så det kanske kan vara läge att byta hela pumpen, få en lite modernare med riktiga lager och fast axel så du slipper denna malören i fortsättningen.

Vill du bara byta packboxar köper du dom hos en maskinfirma, till helt andra priser än hos båthandlaren, be att få med rostfria fjädrar.

Kolla även att du inte har glapp i axeln, är den glapp håller inte tätningarna särskilt länge.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...