Gå till innehåll
onsdag 14 maj 2025
TjippmanTjotta

Båtvärmare - Renovera eller "slänga in nytt"

Rekommendera Poster

O´ hoj!

Gammal skeppare, gammal båt, gammal gaspanna...

I två år har jag nu gått och blängt på den gamla gasolpannan i båtgarderoben. Osakta växer spindelvävarna och skymmer märkplåten där jag tror det står ES-pannan eller ESSE-pannan eller nåt likalydande. Gasol- och vattenledningar ser helt OK ut, expansionskärl finnes, tillika skorsten och friskluftsintag samt en aluminiumradiator i salongen. Gaslarm och läckindikator skall installeras nu i höst (tvålågigt gasolkök finns också) och jag kommer troligen att byta ut gasledningen till pannan, liksom skorstensspiralen.

Men vad tros? Vågar man provstarta pannan? alltså utan såna där militära bombdesarmeringskläder? Är det nåt att hoppas på, eller har någon en bättre ide till en varmare framtid?? Vad skulle du göra???

Inga större värmebehov än att förlänga seglingssäsongen några kyliga maj- och septembernätter. Båten har bra och nylackat skrov, bra Seldén-rigg mm. Motorn plockade vi själva ur och in i båten och den renoverades av Sorunda-Leffe för två år sedan, fö. en tysk järnspis av märket Farymann, ett 12 hästars original, kan man säga. Men där tar det stopp vill jag lova (ja, inte lova som i lovart; utan lova som i att lååååva någonting). Underhållet är bedrövligt eftersatt: Konsumkassar i st f segel; En blå Vuvuzela enda säkerhetsutrustningen, fall och skot gråluddiga, 2 självlänsar funkar av 6 möjliga osv. osv. osv. Men bit för bit reser vi vårt älskade skepp ur törnrosasömnen, och högt över vågorna ska hon segla! 

Besökte Bullandö marina i somras för att få lite hjälp med att kolla av motorfästena...Va haru för båt och motor rå´ frågade verkarn med ögon som rullande dollartecken. När jag erkände brottet och sa Shipman 28 och 12 hästars Farymann höll han på att ramla omkull. Dollartecknen slocknade och jag fick ett ampert Släng ut skiten... och ..släng in en ny, för faaaan, du kan få en kanonpenta för hundratjuge, max hundraförti... Alltså, inga såna tips tack! Inte heller förslag om fotogenkamin o dyl. Jag har tillbringat en natt i en sommarstuga med min första tjej OCH en felinställd, osande kamin med taskig ventilation. På morgonen vaknade vi upp (jo, faktiskt!!), båda två med  Hitler-mustach...Tjockt med svart sot under varje näsborre!!!     Nix sånt men alla goda idéer mottages tacksamt!!!!

Vad en Vuvuzela är? Om du inte vet, så fråga nån som tidigare gillade att titta på fotbolls-VM!!! Min fick jag av frun som spenderat 159 pix på detta skrikblåa jävulshorn. I somras körde jag hornet vid inseglingen till bryggorna på Norra Stavsudda. Fullt vrål med signalen Jag gör fart genom vattnet... En skitgubbe i en liten snipa blev skitarg och försökte träffa mej med en skruvmejsel!! Hoppla, hoppla...säjer jag..men folk på norra stavsudda verkar helt galna. Gamle mästersmugglaren Algoth Niska bodde ju och verkade här. Men det är en annan historia, som det brukar heta....

/Navigare Non Necesse Est...motorbåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...