Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
Gäst Matte1234

AQ145A Toppbyte?

Rekommendera Poster

Gäst Matte1234

Hej!

Har lite problems med motorn AQ145A som sitter på en Fjord21a.

Runt 800-3000varv så går den bra, hyfast lättstartad os.v. Sedan kommer problemet, den vill inte varva mer än 3900-4000varv och då kommer det väldigt mycket vit rök ut genom röret från ventilkåpan som skall gå till luftfilterboxen. (Typ som du varvar en moped och kollar på avgasröret). När vi var ute i går small det också till odentligt i motorn, så jag vågar inte köra högre än 3000varv.

Motoroljan är fin, kompet på motorn är bra, 11,5 på alla cylindrarna. Avgaslimpan bytte jag ut för den hade ett litet hål på ca 8x5cm till en från Barr marine. Har även bytt topplockspackning & kamrem. Tändkablar, fördelarlock, rotor och brytarspetsar är också bytta. Väntar på en ignitor med tändspole från usa snart också.

Men frågan är, 4avgasport är lite sönderarjad, och iochmed all rök som kommer ut.. Funderar på att låta renovera toppen eller byta ut den mot en på skroten, så kanske den mår bättre efter det. Vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter skumt med vitrök utan grisig olja, men du kanske borde tagit en titt på ventilstyrningarna på fyrans cylinder när du hade av toppen. Om du kört men en kass limpa så fräts avgasporten på fyrans cylinder bort och sjövatten kan komma in bakvägen...är vattnet dessutom salt så är det rena syran när det är så varmt som det är där...har det hållit på ett tag så skulle jag kunna tänka mig att avgasventilen och eller dess styrning tagit stryk.

Jag bytte min topp av just den anledningen...kass limpa frätte bort avgasporten (ca 1mm gods kvar innan hela anslutningen till limpan var borta helt)...antingen renovera (? pengar)...köpa på penta (11000kr)...eller på skroten (jag gav 1000 spänn för en komplett med kam).
AQ145A har samma topp och kam (Kkam) som B23E (dvs bla 240 från 80tal)...se bara till att den du skaffar har gjutnummer 1000405, så har du exakt samma insug och avgaskanaler som marintoppen. (531 toppar är annars väldigt vanliga och används flitigt av biltrimmare, men den har en annan kam i standardutförande och sannolikt lite annorlunda kanaler, medans 405 defacto är densamma som marintoppen) Den enda skillnaden på biltopparna är att du får med extra hål in till förbränningsrummen för insprutare och för pulsair systemet (avgasreningen). Pulsair-kanalerna pluggade jag med lagom långa M8-skruvar, så att dom hamnar jämns med ytan inne i avgaskanalen för att minimera volymökningen pga hålet som är där. Sedan slog jag i lagom stora frostpluggar utanpå skruven för att dels låsa den på plats, men också för att täta. Gjorde på samma sätt med hålen för insprutarna. Om man vill uppgradera till insprutning vid något tillfälle sen så är det bara att dra ur frostpluggarna, plocka bort skruven och montera dit sprutet...plocka även över tempgivaren från din gamla topp...det är VDOgivare i bägge fallen, men marin-givaren har en något annorlunda resistans vilket ger fel temp på ditt instrument om du inte byter givare.

I övrigt så är draget att plocka på Ignitor mycket smart. Gjorde jag också med oerhört lyckat resultat...det var för övrigt det första jag gjorde nu på den nya när jag bytte båt häromåret. Ignitor II till AQ231A...det klart bästa man kan göra, tror jag...varför du beställer från USA istället för att handla här hemma är dock en gåta, men du har säkert koll.

Lycka till

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matte1234

Hej och tackar för ett snabbt svar! :)

Skall plocka av toppen igen och kolla det lite nogare.. Hade inne den på planslipning men kollade inte ventilerna jättenoga. Skall ta och ringa runt till skrotarna i morgon och se om någon har något. Kollade på laga.se och bildelsbasen.se men just den toppen fanns inte där.. Kanske lite besväliga att få ta på. 531toppen verkar lättare i så fall, läste någonstans att det med skulle funka men att man får plugga fördelaren som sitter baktill på toppen..(?)

Renovering av gamla går på runt 5000-6000 när jag kollat runt.

Är inte riktigt 100% på vilka hål du menar jag skall plugga, men jag tror jag ser det när jag har den gamla och nya brevid varanda. Det är ju liten chansning att köpa en beg. men det är ju som tur är inte så svårt att byta topp på motorn.

Ang. Ignitor så fick jag ett bra pris på ett 6månader begangnat system (runt 360kr med tändspole!) och min syster bor där så hon tar hem det.. :)

Tusen tack för infon!

/Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Började problemen efter att du hade loss toppen eller har det fungerat efter det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om det är hål för fördelare bak så är det inte från en B23'a...antagligen från en B230 eller nyare...men det går säkert också. Ja, du ser vilka hål som blir över när du satt i tändstiften...jag har för mig att hålen för insprutarna mynnar i förbränningsrummet, medans pulsair-kanalerna sitter i avgaskanalen (mellan ventilen och anslutningen till limpan).

360 spänn är ju helt ok pengar att testa för....men om det skulle strula så kan du köpa nytt via Rogers Custom, som ligger på väg hem från Björlanda (Östergärde Ind. omr. innan Helgered utmed Björlandavägen) (jag antar att du ligger kvar i Björlanda Kile...) Har för mig det kostar strax under tusenlappen (utan spole)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...