Gå till innehåll
tisdag 06 maj 2025
StaaffB

Aquador 26 HT motorval och årsmodell

Rekommendera Poster

Någon som kan delge lite erfarenheter kring?:

1) För o nackdelar mellan Volvo Penta KAD 44 EDC samt KAD 300 A (ex krångel, service, komplexitet, antal ex)

2) För o nackdelar VP 5,7 GXi i en 2003:a?

3) Skillnader i årsmodellerna 2002/2003/2004?

Tack från en Aquadorspekulant Glad

Senast ändrad av StaaffB | 04 augusti 2010 | 22:17

Senast ändrad av StaaffB | 04 augusti 2010 | 22:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Samma motor, men KAD300 är trimmad från 260 till 285 hästkrafter. Det går att chip-trimma en KAD44 själv, men vare sig Volvopenta eller KRC eller någon annan levererar det nya insprutningsprogrammet, så betyder högre tryck att motorn slits mer. Så en KAD300 borde, allt annat lika, vara lite mer sliten än en KAD44. Du hittar mer info i motordatabasen på www.volvopenta.se

2) Antar att du menar jämfört med dieselmotor? Det finns massor av trådar som diskuterar detta, leta på dieselmotor eller Volvopenta eller liknande, så finns alla argument.

3) Väldigt små skillnader från fabrik 2002-2004, vad jag kunde se när vi letade 2008. Den stora skillnaden är att båtarna en period de första åren byggdes på Irland och såg annorlunda ut i aktern, samt att detaljer i inredningen ändrades lite med 2007 års modell (om jag minns rätt). Du kan se på skrovnumret om båten är byggd på Irland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Jag har följt många av trådarna och några tycks uppfatta att KAD 44:an är i minsta laget för att gå upp i planing med full last. Därav tanken att KAD 300:an löser detta??

Angående bensinmotorn så rör frågan mer huruvida 5,7 GXi motorn är en bra bensinmodell eller inte med tanke på potentiella problem.

//AquadorspekulantGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en 26HT med KAD44 och självklart går det lite trögare än med den med D6-310 som vi också provkörde. Diesel har dock bättre vridmoment på lägre varv, så du kan inte jämföra rakt av hästkrafter vid toppvarv (en diesel kan gå på högre växel = större stigning på propellern).

Det finns två sätt att lättare komma upp i planing:

(1) Byt till propeller med lägre stigning (motsvarar lägre växel på bilen). Vi hade från början stål C5 och har sedan testat aluminium B5, men bytte till aluminium B4. Tycker att den ger klart bättre ax. Toppfarten har bara påverkats marginellt, för med B4 når vi högre toppvarv. Dock kanske vi har fått lite högre bränsleförbrukning...

(2) Körteknik. Nästan alla stora motorbåtar är tröga upp i planing. Särskilt om det är motvind. Men det går att underlätta på flera sätt: använd drevtrim. Tryck upp med trimplanen. Gasa inte max med en gång, utan öka varvet gradvis (annars kör båten fast med nosen i vädret).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2) som sagt finns det många trådar som diskuterar 5,7 GXi och liknande motorer. Den har MPI men är i grunden samma gamla V8 som sålts i massor av år.

Det jag nyss kom på att tipsa om är att tidningen Båtnytt i nummer 1/2006 har ett test med just Aquador 26 och 5,7 GXi jämfört med D6. Bilden visar en 26HT, men senare upprepning av testresultatet för D6 talar för att det var två DC som testades. Fast det är ju samma båt förutom överbyggnaden...

När vi köpte vår båt kombinerade jag detta test med ett test av 5 motorer i Vi Båtägare nummer 4-2008, där D6 och KAD300 är med. Jag resonerade då att förbrukning vid marschfart och ljudvolym borde vara samma för KAD44 och KAD300, även om acceleration och toppfart skiljer. Mina slutsatser:

D6 --- bäst på allt, utom dyrare service och högre pris. Toppfart över 40 knop med modellerna D6-350 och D6-370. Toppfart 38 knop med D6-310.

5,7 GXi --- toppfart 35 knop (även enligt Aquador), mycket mer buller, mycket högre bränsleförbrukning, större brandrisk, sämre räckvidd, kortare livslängd...

KAD44 --- toppfart 33 knop (enligt Aquador, stämmer på min båt), lite mer buller, lite högre bränsleförbrukning, begärt pris begagnad 26HT i snitt 45.000 kronor högre än 5,7 GXi. Men justerat för skillnader i gångtimmar och privat säljare så var båten med D6-310 hela 225.000 kronor dyrare.

Mer om min jämförelse då finns i tråden

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=247773

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett citat från slutet av artikeln i Båtnytt 1-2006, efter ett par stycken med beskrivning och beröm av D6, med kritik av 5,7 GXi:

Utvecklingen vad gäller bensindrivna inombordsmotorer till planande motorbåtar har däremot gått i snigelfart. Den andra testmotorn från Volvo Penta med beteckningen 5,7 GXi har en grundkonstruktion som togs fram redan 1955 av den amerikanska biltillverkaren Chevrolet. Den används även i Mercruisers marinmotorer.

Den enda större innovationen... en datastyrd insprutning med beteckningen MPI (Multi Port Injection). Men någon större effekt på bränsleförbrukningen verkar den inte ha haft...

Även det höga motorbullret förvånar. Arbetsvarvtalet är visserligen betydligt högre med bensinmotorn och vid höga varvtal kan man konstatera ett mycket högt insugningsljud.

Det stämmer med min erfarenhet. Bensinmotorerna bullrar förskräckligt i närheten av toppfart, man kan inte prata med varandra, inte utan att skrika... För mig var detta tillräckligt för att ha som krav att det skulle vara en dieselmotor. Och om skillnaden i pris inte vore orimligt stor skulle jag vilja ha en båt med D6, som är klart tystare än KAD44 (fast numera har jag lärt mig att undvika att köra med kompressorn på = 1500-2800 varv).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna fråga dök upp i en annan tråd, så jag lyfter denna tråd.

3) Verkar som att många är skeptiska till de båtar som byggdes på Irland, så 26HT har ett nog ett högre marknadsvärde om skrovnumret börjar med FI = Finland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...