Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tjalle

Yanmar med sviter

Rekommendera Poster

Nån som har en aning om vad som hänt med svärfars Yanmar 8??Har startat och gått perfekt i många år,men vid senaste oljebytet blev tydligen olja kvar i vevhuset,motorn började tokvarva enl.storyn i2-3 min.Efter detta har motorn blivit mycket svårstartad kall,men när den startat går den helt o.k.Full kompression,går ej att dra runt med veven.Vore skönt att få ett uppslag var man kan börja leta,gubben gör f.n.fullt skäl för namnet svärfar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har ni fyllt på för mycket olja vid oljebytet. Är motorn monterad så att den lutar lite så går det inte att lita på oljestickan. Det som händer är att motorn börjar förbränna den vanliga smörjoljan istället för diesel. Vad jag vet så blir det bra om man justerar oljenivån. Själv så har jag en YSM12 och jag häller bara i olja så det precis går över det nedersta strecket.

Det finns andra trådar om det här på forumet har jag för mig.

/Micke W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta hände mig nästan direkt efter sjösättningen i år. Min tokvarvade inne hamn på vägen ut. Trodde motorn skulle komma flygande nere från båten. Läste på Mg och justerade nivån, efter detta har den gått perfekt. Har inte gjort ngt annat än detta.

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,tack för detta.Men vad kan ha gjort att den blivit så svårstartad efter tokvarvningen,när den väl går igång går den bra på alla varv och startar även bra.Men som sagt kall är den ytterst ovillig....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj.

Kanske har det samlats rester av motoroljan (som förbränndes vid övervarvningen) på spridaren eller i förkammaren.

Att detta kan störa insprutningsduschen så den blir svår att få igång vid kall motor, men att det ändå funkar vid varm maskin.

Låter flummigt men testa att ta loss spridaren och titta hur det ser ut. Prova om det blir en bra sprutbild som dom kallar det.

Hoppas att det löser sig.

MVH Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så är det så att det fortfarande är för mycket olja i motorn och att dett kommer in i cylindern och att den därför måste starta på en blandning av smörjoljan och diesel vilket borde kräva en högre temp för att smälla igång. Det skulle ju förklara varför den är svårstartad kall men inte varm. Är ingen expert men har mekat en del med små dieslar och det finns ju i princip bara två saker som kan gå fel och det är bränslet och kompet. Så om det är bra komp så borde det vara nåt bränslefel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...