tjalle 0 Postad 4 Augusti , 2010 Nån som har en aning om vad som hänt med svärfars Yanmar 8??Har startat och gått perfekt i många år,men vid senaste oljebytet blev tydligen olja kvar i vevhuset,motorn började tokvarva enl.storyn i2-3 min.Efter detta har motorn blivit mycket svårstartad kall,men när den startat går den helt o.k.Full kompression,går ej att dra runt med veven.Vore skönt att få ett uppslag var man kan börja leta,gubben gör f.n.fullt skäl för namnet svärfar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 4 Augusti , 2010 Troligtvis har ni fyllt på för mycket olja vid oljebytet. Är motorn monterad så att den lutar lite så går det inte att lita på oljestickan. Det som händer är att motorn börjar förbränna den vanliga smörjoljan istället för diesel. Vad jag vet så blir det bra om man justerar oljenivån. Själv så har jag en YSM12 och jag häller bara i olja så det precis går över det nedersta strecket. Det finns andra trådar om det här på forumet har jag för mig. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 4 Augusti , 2010 Detta hände mig nästan direkt efter sjösättningen i år. Min tokvarvade inne hamn på vägen ut. Trodde motorn skulle komma flygande nere från båten. Läste på Mg och justerade nivån, efter detta har den gått perfekt. Har inte gjort ngt annat än detta. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjalle 0 Postad 5 Augusti , 2010 OK,tack för detta.Men vad kan ha gjort att den blivit så svårstartad efter tokvarvningen,när den väl går igång går den bra på alla varv och startar även bra.Men som sagt kall är den ytterst ovillig.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hamnkapten 0 Postad 5 Augusti , 2010 Hallåj. Kanske har det samlats rester av motoroljan (som förbränndes vid övervarvningen) på spridaren eller i förkammaren. Att detta kan störa insprutningsduschen så den blir svår att få igång vid kall motor, men att det ändå funkar vid varm maskin. Låter flummigt men testa att ta loss spridaren och titta hur det ser ut. Prova om det blir en bra sprutbild som dom kallar det. Hoppas att det löser sig. MVH Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fred_e 1 Postad 17 Augusti , 2010 Eller så är det så att det fortfarande är för mycket olja i motorn och att dett kommer in i cylindern och att den därför måste starta på en blandning av smörjoljan och diesel vilket borde kräva en högre temp för att smälla igång. Det skulle ju förklara varför den är svårstartad kall men inte varm. Är ingen expert men har mekat en del med små dieslar och det finns ju i princip bara två saker som kan gå fel och det är bränslet och kompet. Så om det är bra komp så borde det vara nåt bränslefel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser