Gå till innehåll
fredag 13 juni 2025
Utbult

Ständigt dessa problem med bränsletillförsel...

Rekommendera Poster

Efter en sen sjösättning så har jag äntligen fått i båten efter förgasarrenovering (B20 med en solex-förgasare). Trodde detta skulle lösa mina problem från förra sommaren med att motorn i princip bara gick på tomgång den sista tiden. Fick problem med bränslepumpen förra året och bogserades till en marina som satte dit en begagnad pump så att jag kunde åka vidare. Förgasaren hade två spruckna packningar och jag trodde att det var problemet. Första provturen i sjön visade dock att problemet till viss del finns kvar. Motorn varvar jättebra på tomgång så förgasaren är nog ok nu tror jag. Problemen kommer när man belastar motorn. Då dröjer det inte många sekunder innan motorvarvet går ner och motorn dör. Misstänker nu att den beg. bränslepumpen dom satte in på marinan kanske också har gjort sitt. För att utesluta ev. stopp i bränsleledningarna skall jag köra en gång med slangen rätt ner i en bensindunk med ren bensin. Väntar tills det slutar blåsa bara. Vill inte driva iväg :-0

Som sagt, jag tror att bränslepumpen spökar. Funderar på att testa Biltemas eller Mekonomens bränslepumpar för B20. Passar dessa till marina B20? Är det något speciellt jag skall tänka på när jag sätter dit en ny pump? T.ex. kamaxelns läge, armens läge på pumpen m.m. eller är det bara att lossa den andra och skruva dit den nya?

Alla tips är välkomna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...