Gå till innehåll
tisdag 09 september 2025
gerjoh

Mariner 4hk -00 stannar efter en stund

Rekommendera Poster

Efter en stunds körning (5-10 min) på hyfsat gaspådrad går motorn bra men vid avdrag till tomgång och efter att den fått gått där en stund så verkar det som om den tappar orken, varvar inte ur. När jag sen lät den gå på tomgång en stund så stannade den för att sedan inte gå att starta. Väl hemma igen med motorn i bock och satt i tunna startade den igen. Om den värmenypt borde det väl gå trögt att dra runt den? Impellern bytt och förgasaren rengjord. ??????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör på fjolårssoppa, så är det klart misstänkt.

Vår Yamaha 3,5 tjuvstannar hela tiden på gammal soppa, prova med nytt friskt bränsle! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte den för någon vecka sedan så det kan kanske vara värt ett försök. Hade isär membranpumpen och membranen så inte riktigt friska ut. Har beställt nya, tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya membran i pumpen, nytt tändstift och nybränsleslang. Monterade även på ett bränslefilter. Efter detta startade motorn och verkade vara OK. Men efter fem minuters körning gick jag ner på tomgång och då gick den bara en liten stund för att sen stanna. Det var omöjligt att dra igång den. Dyngsur!!!!! Plockade ur stiftet och blåste rent förgasaren med tryckluft. Skruvade in luftnålen som såg ut att vara på tok för långt utskruvad. Startade igen och nu gick den 30 min utan problem. Verkar som om problemet är löst!!!!!Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ack vad jag bedrog mig!!! Sketsur efter en stunds körning. Vid återgång till tomgång under ett par minuter så dog den!!!!!!!!  Sur så in i h-vete. Verkar som om det är nålen eller packningen mellan flottörhuset och förgasaren som är boven. Beställt delar som kommer nästa vecka!!!! Återkommer i ärendet!!!!Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny packning och ny nål! Provkörd 45 min utan problem.........kan det vara löst????? Återstår att se. Skall köra en testrepa i morgon om vädret tillåter!!!! Skål på er!!!! Flytväst på och håll er på land!!!!!

Glad midsommar på er!

/Gerhard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körd ytterligare 50min utan problem, verkar som om problemet är löst. Tyvärr bytte jag nål och packning samtidigt så jag vet inte vilket som löste problemet men troligtvis var det nålen. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...