Gå till innehåll
lördag 10 maj 2025
Ockelbo_DC21

Hur gör man snygga hörn

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska precis börja att klä om mina dynor i båten. Provisoriskt i väntan på att vi kan lämna in både soffa och stolar proffs. Men, jag vill att det ska se så snyggt ut som möjligt. Jag har köpt konstläder och undrar hur jag ska få till snygga hörn, finns det något bra trix? Dynorna är ca 10 cm tjocka.

Sidorna på inne i sittbrun var lätta för de var tunna.

Någon som har någon bra länk med t.ex. bilder eller någon som kan beskriva det i ord så man förstår?

Tackar på förhand

Thorbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara fixat provisoriskt, jag också, men några grundläggande funderingar:

a) välj först modell på klädseln. Några enkla varianter är två breda U (varje U är en långsida två kortsidor), cylinder plus två kortsidor och två plattor plus kant runt om.

B) låna en bra symaskin om du inte har en. Behöver kunna hantera tjockare tyg (ditt konstläder) och även lite tjockare tråd (så du får starka sömmar). Provsy först och testa så att sömmarna blir snygga.

B) vänd tyget ut-och-in när du syr sömmarna. Sy först lite för stort, vänd och testa, vänd tillbaka, nåla in lite längst sömmen, vänd och testa, vänd tillbaka markera den nya sömmen, flytta nålarna så att de sitter tvärs, sy nästa söm, klipp bort den första sömmen om det är mycket tyg mellan.

c) det är lättare att sy dit kardborrband som stänger den sista sömmen, än att sy den för hand eller sätta blixtlås.

d) är du lite mer ambitiös (det var inte jag) så  klipper du först bitarna i tunt papper, sedan använder du dessa som mallar och ritar på baksidan av tyget, samt klipper ett par cm utanför (som man gör när man syr kläder). Nåla sedan ihop längst linjerna och sy längst linjerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...