Gå till innehåll
torsdag 09 oktober 2025
Gylta

Fallgropar johnson 40hk -84

Rekommendera Poster

Såg en annan tråd här där man skulle ha pris på en johnsonmotor men där togs upp väldigt mycket bra tekniska fallgropar m.m. på olika modeller. Ville inte bryta in i denna tråden så jag skapar en egen där jag undrar lite om min motor en Johnson 40hk -84 den är servad varje år och i år jag fick den i år och gjorde då en total genomgång impellerbyte packningar m.m. på verkstad. Dom sade att den såg mycket bra ut.

Men nu läste jag i det andra inlägget om problem med VRO-pump samt att någon skrev: Måste tillägga också när det gäller Johnson/Evin. 50-55-70-75 hästars motorer från o med 1972 ca var vändspolade, det gör/gjorde att dom inte var så hemskt dryg på bensin, 20/25:orna av samma årg. o märke var tvärspolade, dom tog soppa dom. Var hamnar min 40hk -84 här vänd eller tvärspolad. Finns det mer man bör tänka på förutom vanliga servicen på just denna modell. Den är mycket lättstartad var manuell när jag fick den men har monterat elstart på den nu.

Enda tidigare erfarenhet från utombordare var 75-80 johnsson 35hk bara att dra igång startade alltid gick bra men blev lite sur om den tomgångskördes för länge. Så tips är kul att få så kanske jag har en hel bra motor i många år till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...